جشن نوروز

 

 

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.
کوروش بزرگ، نوروز را در سال ۵۳۸ (قبل از میلاد)، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمودکوروش بزرگ، نوروز را در سال ۵۳۸ (قبل از میلاد)، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های همگانی و خانه‌های شخصی و بخشش محکومان اجرا می‌نمود .
در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته می‌شد. در این دوران، جشن‌های متعددی در طول یک سال برگزار می‌شد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان، چند روز (دست کم شش روز) طول می‌کشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم می‌شد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته می‌شد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا می‌شد .
تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها کشور جهان که نوروز را به عنوان جشن ملی در تقویم خود داشته است کشور ایران بودو البته افغانستان نیز بصورت متناوب این جشن را داشته است. اما با استقلال کشورهای آسیای میانه، ابتدا جمهوری قرقیزستان و آذربایجان و سپس سایر کشورها نوروز را جشن ملی خود اعلام کردند . بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان،مجمع عمومی سازمان ملل روز نوروز، با ریشهٔ ایرانی را در تقویم خود جای داد. بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان،مجمع عمومی سازمان ملل روز نوروز، با ریشهٔ ایرانی را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) توسط مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز،۲۱ ماه مارس جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است.

سید محمدحسین شریف زاد

اسفند 1394

Comment (7)

  • احسنت آ سید حسین و جه بموقع راجع به نوروز نوشتی که ما در آستانه آن هستیم. حقیقتأ زیباترین رسم کهن همین نوروز است از حالا سال نو را بهمه شما تبریک میگویم تا موقعش که برسد. در خدمتیم.

  • درود و صد درود به حسین آقا!
    یکی از شگفتی های این جشن باستانی اینست که در درازنای تاریخ پر فراز و نشیب ایران پایدار مانده و با یورش های بیگانگان و چیره بودن سده هایی چند آنان پایدار مانده است پس این کار خداست.
    هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز

  • بسيار متن جالب و زيباي بود
    سال نو سال ٩٥ رو به خانواده بزرگ سادات قيري
    تبريك عرض ميكنم اميدوارم سال جديد رو با دل خوش شروع كنيد

  • مطلب جالبي به اشتراك گذاشتين. اميدوارم هر ساله اين رسم زيبا رو با شكوه برگزار كنيم تا فرزندانمان هم مثل خودمون از ايام عيد خاطرات خوبي بياد داشته باشند.
    اميدوارم سال ٩٥ براي همه پر از خير و بركت به همرا سلامتي باشه.

  • در باره پیدایش نوزوز در بخش اسطوره ای شاهنامه در قسمت پادشاهی جمشید پسر طهمورس فردوسی بزرگ چنین سروده :
    به فر کیانی یکی تخت ساخت
    چه مایه بدو گوهر اندر شناخت
    که چون خواستی دیو برداشتی
    ز هامون به گردون برافراشتی
    چو خورشید تابان میان هوا
    نشسته برو شاه فرمانروا
    جهان انجمن شد بر آن تخت او
    شگفتی فرومانده از بخت او
    به جمشید بر گوهر افشاندند
    مران روز را روز نو خواندند
    سر سال نو هرمز فرودین
    برآسوده از رنج روی زمین
    بزرگان به شادی بیاراستند
    می و جام و رامشگران خواستند
    چنین جشن فرخ ازان روزگار
    به ما ماند ازان خسروان یادگار

  • متشكر . عيد همگي مبارك . سال جديد انشالله سالي پر از شادي و موفقيت و آگاهي باشد. متشكر از متن ارسالي .

Leave Your Comment

Skip to content