دنیای مادی زده

 

 

پیشانی ات را اجاره بده ، پول بگیر!

چرا روز به روز قدرت پول در جامعه در حال افزایش است ؟ چرا مردم تمایل دارند تا جایی که می شود برای همه موارد ارزش پولی بگذارند ؟ چرا ارزش های انسانی با پولی شدن مواجه شده اند ؟ این مسیر نگران کننده است بر خلاف گذشته ها، امروز خیلی از موارد اجتماعی یا ارزشی نیز قابلیت جا به جایی با پول را پیدا کرده اند . به این مثال معاصر توجه کنید :
در کالیفرنیا یک زندانی می تواند با پرداخت 82 دلار یک سلول زندان با کیفیت و راحت تر تهیه کند! به رغم قوانین سختگیرانه در برخی کشورها ،خودروهای تک سرنشین و شخصی می توانند با پرداخت پول از خط ویژه تردد کنند. مادرانی از هند با پرداخت مقداری پول برای حمل جنین اجاره می شوند. پزشک هایی هستند که شماره موبایلشان را می فروشند تا بیماران بدون دغدغه با پزشک مورد نظر در هر ساعت از شبانه روز که خواستند تماس بگیرند و او ملزم باشد پاسخ شان را بدهد. عجیب تر آنکه افراد پولداری که تمایل ندارند در صف بازرسی هواپیما معطل شوند ، می توانند با پرداخت پول بیشتری بدون صف وارد هواپیما شوند. در نقطه مقابل هم انسان هایی هستند که می توانند با هزینه کردن وجود یا زمان خود درآمد زایی کنند. افرادی که پیشانی یا سرشان را به شرکت های تبلیغاتی اجاره داده و در ازای چسباندن تبلیغات آنها ،پول می گیرند.
یا آدم هایی که قبول می کنند شب تا صبح به جای دیگران در صف انتظار بایستند و اصطلاحا زنبیل آنها را نگه داشته و پول بگیرند . خطرناک تر آنکه آدم هایی هستند که در جنگ های افغانستان ،عراق و سومالی اجیر شرکت های نظامی و امنیتی خصوصی شده و در ازای دریافت دلار می جنگند و ادم های دیگررا می کشند. شگفت انگیزتر آنکه در برخی مدارس دنیا به دانش آموزان پول می دهند تا کتاب بخوانند. خواندن هر کتاب 2 دلار . یعنی کتابخوان کردن کودک با تشویق مادی !
حتی برخی متفکران و فیلسوفان غربی نظیر مایکل سندل در کتاب هایشان به این مثال ها اشاره کرده و فریاد اعتراض سر می دهند. با این روند منطق خرید و فروش بر همه گستره زندگی ما حاکم خواهد شد و حتی مرزهای انسانیت را هم در خواهد نوردید .پس باید از خود بپرسیم آیا اینگونه زندگی کردن را می پسندیم؟
اگر پاسخ مان منفی است پس باید مراقبت های جدی تری پیش بینی کنیم .

نقل از همشهری مورخ 29/2/94 نوشته سید مهدی سیدی

ارسالی از سید محمد ریاضی پور

Comment (1)

Leave Your Comment

Skip to content