در سوگ مادربزرگ

یکی از سرگرمی‌های ذهنی مورد علاقه‌ام، تعقل درباره انسان‌هایی که می‌شناسم و تصور آن‌ها در مکان و زمان دیگری است. چرا که به نظر من، زندگی، انتخاب بین گزینه‌های معدود است که بر اساس فیزیک بدن‌مان، خانواده و اجتماع محدود شده‌اند. اگر چه دو اِشکال بِالقوه در این کار است: اولی شناخت محدودمان از دیگران و دومی انتزاعی ساختن جهان و رویدادهایش.
با این‌حال، چینش مجدد اتفاقات در امتداد هم و اعمال متغیرهایی مثل مکان جدید و زمان جدید، گاهی نکته‌های ظریف و جالبی برایمان آشکار می‌کند. با گمانه‌زنی درباره آینده و این‌که اگر آن شخص در آن مکان و در آن زمان بود چه انتخابی می‌کرد و ترتیب اتفاقات پس از آن چگونه رقم می‌خورد شاید به ما کمک کند که در زمان انتخاب‌‌کردن، تحلیل‌های بیشتری در دست داشته باشیم و بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ البته اگر اصولا چنین چیزی وجود داشته و یا امکان‌پذیر باشد.
البته الگو‌سازی از دیگران هم به نظر من کاری ناشدنی است چنانکه اتفاقات دنیای واقعی تصادفی‌تر از آن است که قابلیت الگوبرداری و پیش‌بینی پذیری داشته باشند.
با توجه به همه اینها، می‌توانم بگویم کسی را از دست دادم که با درک و فهم شیوه زندگی‌اش و برخوردش با اتفاقات گریزناپذیر زندگی، می‌تواند پیش و بیش از هرچیز به درک تاثیر انتخاب‌هایم بین گزینه‌هایی که زندگی پیش روی‌ام می‌گذارد کمکم کند.

یادش جاویدان

سید روزبه قیری زاده

تیرماه ۱۳۹۸

Comment (6)

  • دقیقا درسته روزبه عزیزم عمه و زندگیش کتاب با ارزشی بود که متاسفانه از بینمون رفت روح عمه بزرگوارم شاد و یادش تا همیشه گرامی

  • خدا رحمتشون کنه گرچه این انسانها دیگر تکرار نخواهد شد و چقدر در زندگی خیلیها تاثیر گذار بود. خدا رو شکر که که تا به امروز سایشون بالای سر همگی ما بود. و خدا روشکر که تا به امروز لطفش شامل حال ایشان بود و روی پاهای خود زیست. روحش همیشه جاویدان.

  • ماشالله، روزبه جان خیلی خوب نوشتی، قوی،مختصر، منطقی و بعضا کاملا احساسی. خیلی خوب نوشتی، انشاالله بیشتر بنویسی و بیشتر بخونیم نوشتهای روان و شیوای شما رو. افرین.

  • آفرین روزبه عزیز. با متنت کاملا موافقم. آدم از بعضی بزرگترها درسهایی رو میگیره که فقط با گذر زمان به این نتیجه میرسیم که چقدر نقششون توی شکل دادن زندگیمون مهم بوده. مامانجون و فرزندانش به آدم یاد میدن که چطور از زندگی در یک شرایط و سختیهای جدید به عنوان یک شانس و موقعیت استفاده کنیم به جای ایکه شرایط رو بهانه زندگی کردن کنیم، چطور هم از موقعیتها استفاده بهینه کنیم و هم سنتها و باورهامون رو در این شرایط جدید پایدار نگه داریم. و هم راستا با این طرز تفکر به این اعتماد داشته باشیم که هر شرایطی گذراست و هیچ لزومی برای اضطراب از وارد شدن به یک موقعیت جدید نیست.
    جدا جای مامانجون برای هممون خالیه. روحش شاد و یادش همیشه جاویدان.
    از طرف من و کرستین و بچه‌ها سلام مخصوص به شروین عزیز برسون.
    با تشکر

  • با سپاس و تشکر از کلیه عزیزان و فامیل محترم که به داشتن تک تکشون افتخار میکنم کلام و قلم قاصر از نوشتن است مادر تمام این صفات نامبرده را که بیان فرمودید با عمل به ما ثابت کردن امیدوارم برای شادی ابدیش رهروه راهش باشیم آمیننننن رب العالمین

  • روزبه عزیزم ماشاله و صد آفرین بر احساس و اندیشه و قلمت. سرشار از موفقیت و شادمانی باشی در کنار شروین عزیزم . سرت سلامت ایام به کام.

Leave Your Comment

Skip to content