3 باور نادرست درباره تخم‌مرغ

 

 

تخم مرغ و افزایش کلسترول :یکی از باورهای نادرستی که در مورد تخم مرغ وجود دارد این است که مصرف آن باعث افزایش کلسترول می شود.قبل از صنعتی شدن جوامع در بسیاری از کشورها مصرف تخم مرغ بسیار بالا بود.به طور مثال سرانه تخم مرغ در کشور آمریکا 402 عدد برآورد می شد اما بعد از اینکه جوامع صنعتی شدند این باور قوت گرفت که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خون می شود و بالطبع بیماری های قلبی-عروقی و فشار خون نیز افزایش پیدا می کند.
تحقیق های زیادی در این زمینه انجام گرفت و بعد از 40 سال مشخص شد این باورها کاملا نا درست هستند.توجه داشته باشید اسید آمینه ای در بدن وجود دارد به نام هموسیستین که اگر میزانش از حدی بالاتر برود، بدن کلسترول ایجاد می کند،بنابراین باید سطح این اسید آمینه را در بدن پایین نگه داریم برای دست یافتن به این هدف از 2 ماده می توان استفاده کرد:یکی کولین و دیگری اسید فولیک .منبع غنی کولین زرده تخم مرغ است و اسید فولیک نیز در تخم مرغ به وفور یافت می شود به گونه ای که بالای 90 درصد اسید فولیک موجود در تخم مرغ قابلیت جذب در بدن را دارد. این درحالی است که جذب اسید فولیک از طریق غنی سازی محصولاتی مانند آرد تنها 40 درصد است.بنابراین تخم مرغ نه تنها باعث افزایش کلسترول نمی شود بلکه با کاهش اسید آمینه هموسیستین که خودش کلسترول را بالا می برد،جلوی تولید کلسترول بد را هم می گیرد.
تخم مرغ و اختلالات کبدی:

باور دیگری که باعث می شود بسیاری از مردم تخم مرغ را کمتر مصرف کنند این است که تصور می کنند تخم مرغ به کبدشان فشار می آورد.دقت کنید 80 درصد کلسترول بدن در کبد ساخته می شود و 20 درصد باقیمانده در دیوار روده ها.تفکر مردم این است که چون کبد خودش کلسترول می سازد اگر با خوردن تخم مرغ باز هم کلسترول اضافی وارد بدنمان کنیم به کبد فشار می آید در حالی که این ادعا کاملا غیرعلمی است زیرا وقتی کلسترول از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود،بدن میزان تولید کلسترول را کاهش می دهد. بنابراین کلسترول تخم مرغ فشار اضافی به کبد وارد نمی کند.
تخم مرغ و دیابت و فشارخون:

باور دیگر در باره مصرف تخم مرغ این است که افراد فشارخونی و دیابتی نباید این ماده غذایی را در رژیمشان بگنجانند.در تمام جوامع 25 درصد افراد نسبت به منابع غذایی کلسترول که تخم مرغ نیز جزو آنهاست حساسیت بالایی دارند ولی 75 درصد بقیه مشکلی ندارند و چون تاکنون در کشور ما مطالعه ای انجام نشده تا افرادی که دچار این حساسیت ها می شوند را شناسایی کنیم،توصیه کلی مصرف کم تخم مرغ بوده است در حالی که بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون در هفته تا 3 عدد تخم مرغ را می توانند بخورند. حتی برای سالمندان نیز تخم مرغ بهترین منبع پروتیین است زیرا به راحتی هضم می شود و کیفیت بالایی نیز دارد.
منبع: ماهنامه سلامت تاریخ 9 آبان 1394
سید محمد ریاضی پور

فروردین 1395

Comment (2)

  • خوش بحال اونايي شد كه تخم مرغ خيلي دوست داشتن ولي به دلايل بالا مصرف نميكردن
    ولي توصييه ميشه كه با دكترشون هم يه مشورت بكن. يه وقت خدا نكرده …….
    به هر حال محمد جان دستت درد نكنه. فوقالعاده بود.

  • ا سید محمد خیلی جالب بود راستش از دست این پزشک ها ادم نمیدونه چکار کنه یکبار میگن خوبه یکبار میگن بده خلاصه کلافه شدیم چه کنیم ولی قدیمی ها حرفهایشان همیشه حکمت آمیز بوده که میگفتند کم بخور همیشه بخور. در جائی خواندم که با این روش هیچ عارضه ای نخواهید داشت. ضمنا مسئله اعصاب و تنش های زمانه هم خیلی مهم است . بهر حال خیلی ممنون آموزنده بود از طرف تخم مرغ فروش ها جایزه داری

Leave Your Comment

Skip to content