مهارت های لازم ارتباطی

 

 

ده مهارت ارتباطي كه بايد كسب كنيم

ارتباطات ما، تحت تأثیر توانایی یا عدم توانایی ما در برقراری معاشرت مناسب است. در زندگی کاری، عاطفی، یا رابطه با دوستان و خانواده، پرورش برقراری ارتباط خوب به ما کمک می کند که تفاوت ها را حل و فصل نماییم . ده مهارت که میتواند ارتباطات ما را ارتقاء دهد اشاره می نماییم .

1 – زبان بدن: زبان بدن ما، پیش از زبانِ سرمان سخنانی را برای مخاطب نقل می کند. نحوه ی ایستادن ما، حالت چهره و چشمان ما داستانی را بیان می کنند که می تواند دیدگاه طرف مقابل را از ما بسازد . پس باید مراقب زبان بدن مان باشیم و هر از گاهی تغییراتی در آن ایجاد نماییم .

۲ – گوش دادن فعال: برقراری ارتباط خوب، تنها مستلزم خوب سخن گفتن نیست باید بتوانیم به مخاطب مان خوب هم گوش دهیم . وقتی بتوانیم یک شنونده ی خوب باشیم، می توانیم ارتباطات مان را بهبود دهیم .

3 – حل كشمكش: ایجاد تعارض در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است. مهم آن است که بدانیم این تعارض را چگونه در راهی مسالمت آمیز هدایت کنیم تا رابطه ادامه یابد . در یک رابطهء سالم، باید به نیازها و احساسات به یک میزان احترام گذاشت.

۴ – اعتبار: وقتی تلاش می کنیم که خود را به گونه ای جلوه دهیم که واقعاً نیستیم نباید مخاطب مان را نادان فرض کنیم ، آن ها سوء نیت را بالاخره تشخیص خواهند داد وبلافاصله ما را پس می زنند . اعتبار، به این معناست که خود را آزاد می گذاریم که چنان که هستیم، باشیم و می گذاریم دیگران هم همین طور ما را ببینند، علی رغم تمام نقایصی که داریم .

۵ – نبوغ احساسي: این نبوغ در توانایی درک، تفسیر و پاسخ مناسب به احساسات مخاطب مان است . » خشم ، غم ، هیجان ، ترس و غیره « نکته
این است که پس از درک این علایم ، پاسخی مناسب به احساسات دیگران بدهیم تا رابطه را مستحکم تر سازیم .

۶ – بيان و تُن صدا: یکی از عناصر پایه ای در تداوم ارتباط، نحوه ی بیان ماست . اگر نامفهوم سخن بگوییم ، خیلی آهسته یا بلند حرف بزنیم ، پیام واقعی کلام تان از بین می رود . کمبود اعتماد به نفس و دانش ، می تواند منجر به ضعف در مهارت های سخن گفتن گردد. باید روی بیان مناسب تمرین کنیم .

۷ – ايجاد بازتاب: ذهن ما توانایی شناخت چهره ها و حالات آن ها را دارد و ما می توانیم ناخودآگاه ، این حالات را در چهره ی خود تکرار نماییم وقتی احساسات مشترک مان را به اشتراک می گذاریم ، تمایل خود را به برقراری اعتماد بیش تر ، ارتباط و همدلی نشان می دهیم .

8 – پرسيدن سؤالات خوب: یکی از بهترین راه هایی که می توانیم درباره ی دیگران چیزی بدانیم و نشان دهیم که خوب گوش می دهیم ، پرسیدن سئوالات خوب است. پرسیدن سؤالاتی که فرد را وادار به توضیح بیشتری می کند که احساساتش را بهتر بیان می سازد ، به مخاطب احساس شنیده شدن می دهد و رابطه را مستحکم تر می سازد .

۹ – مكالمه كوتاه: موقعیت هایی هست که مکالمات کوتاه تر، بیش تر به صلاح هستند. این مکالمات مؤدبانه ، معمولاً در مهمانی ها یا مجامع عمومی پیش می آیند و می توانند جوّی دوستانه میان ما و مخاطب مان برقرار نمایند .

10 – وضوح و دانش: دانش و اطلاعات ما روی موضوع مورد بحث، باعث اعتماد به نفس ما خواهد شد و شنونده را به آن چه که می گوییم علاقه مند می سازد ، در هر نوع ارتباطی، مجبور هستیم که مواضع خود را صریح بیان کنیم و روشن کنیم که هدف مان در برقراری این ارتباط ، چیست .

ازکتاب < سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی >
سیدمحمدحسین شریف زاد
تیرماه 1394

Comment (4)

  • درود بر جناب شریف زاد!
    موضوع جالب و بسیار کاربردی است ،امید است بتوانیم در روابط خود آنها را بکار بریم.

  • احسنت آحسین چه موضوع جالب و آموزنده ای را مطرح کرده ای . حقیقتأ ارتباط درست و صمیمانه در تمام موجودات زنده قابل مشاهده و از بهترین صفات خدائی است. موفق باشی

  • آموزنده بود. به اميد روزي كه هركس بتواند اين مهارتها را در زندگي روزمره خود با ديگران اجرا كند.

Leave Your Comment

Skip to content