مطلبـــــــی دربـــــــاره ی نــــــفت و ســـــــادات قـــــــــــیری

 

 

با سلام

از روی کنجکاوی برای آشنایی بیشتر با تاریخ خاندان مشغول جستجو در اینترنت بودم که به مقاله های زیر رسیدم:

قرارداد اصلی معامله اراضی میان خوانین بختیاری و شرکت نفت ایران و انگلیس

نامه جمعی از سادات شوشتر مشهور به سادات قیری توسط احتشام الدوله نماینده شوشتر به مجلس شورای ملی

 

مقاله اول سندی از سازمان اسناد ملی ایران است که نشان می دهد شرکت نفت ایران و انگلیس با سران بختیاری برای تصاحب زمینهای نفتی به توافق رسیدند و در بندی ذکر شده که در صورت ادعای سادات قیری خود سران بختیاری متعهد به پاسخگویی هستند و در مقاله دوم نوشته شده که نامه ای از سادات قیری به مجلس ایران فرستاده شده مبنی بر اینکه زمینها بدون اجازه سادات به شرکت فروخته شده و در جواب مجلس نوشته شده که در دست بررسی می باشد.

خواهشمندم اگر اطلاع بیشتری از این رویداد تاریخی دارید و یا مدرک و اسنادی مربوط به این در دست دارید در سایت قرار دهید.

با تشکر

سید روزبه قیری زاده

Comment (10)

  • روزبه عزیزم چه مطلب جالبی پیدا کردی چه خوبه که جوانان فامیل مثل تو دنبال اسناد و مدارک فامیلی باشند و براشون اهمیت داشته باشه آفرین به تو

  • با سلام
    فتوکپی اسناد قراردادهای سادات قیری توسط سید رضاآبادواینجانب در اختیار رئیس بازخوانی سازمان اسناد ملی ایران (آقای دکتر روستائی )قرارداده شده وقراراست متون اسناد توسط ایشان به فارسی روان وقابل مطالعه توسط همگان تبدیل گرددوسپس آنها بصورت کتابچه آماده گردد.با پیگیری های انجام شده بعلت حجم بالای کار ایشان (تخصص ایشان خواندن متون قدیمی میباشد)به بنده قول داده اند که هرچه سریعتر انجام دهند.وبه محض آماده شدن به اطلاع خواهد رسید .
    با سپاس
    سیدمسعودمطهر

    • آمسعود جان دست شما درد نکند مطمئن هستم که این کتابچه بسیار با ارزش خواهد بود از زحمات شما و رضا جان عمو اسماعیل حقیقتأ سپاسگزاریم.

  • روزبه عزيز:
    علاقه مندي و ارسال اين خبر از طرف شما كه يكي از جوانان برومند فاميل هستي نويدي است بر به ثمر رسيدن يكي ازآهداف پايه اي راه اندازي سايت سادات قيري كه همانا آشنايي شما عزيزان به تاريخ اين خانواده و كمي ها و كاستي هايي كه اميد است دگر بار شاهد ان نباشيم. تاريخ هر قوم فارغ از موفقيت و يا شكست و فارغ از خوبي يا بدي بدون شك بيان كننده ماهيت اوست ماهيتي كه در بطن آن جاري است و بسيار ارزشمند.
    بنده به نوبه خود حتما از اين سر نخ و اين راهنمايي استفاده خواهم كرد تا شايد بتوانم جوابي بر هزاران سوْال خود پيدا نماييم. بسيار بسيار خوب بود و اين عزم و همت شما فرزند پاك سرشت قابل ستايش.
    لازم ميدانم عرض كنم و يادآور شوم همان گونه كه قبلا خبر آن به اطلاع رسيد ( از سايت سادات قيري ) كليه اسناد و قرار دادها در حال باز خواني و باز نويسي ( نگارش به روز ) است و انشالله بصورت كتابچه اي با تصوير هر سند و مقابل آن باز نويسي آن بزودي ( انشالله ) آماده و در دسترس قرار خواهد گرفت. بدون شك با آماده شدن و مطالعه دقيق ابتدا از متون و مفاد قرار داد مطلع خواهيم شد و قطعا با دسترسي به اين ندانسته ها بهتر خواهيم توانست سمت و سوي اين تحقيق را مشخص نماييم.
    رضا آباد

  • آفرین روزبه جان اگر توانستی به سایت شرکت نفت ایران و انگلیس سایت اصلی بزبان انگلیسی دسترسی پیدا کنی شاید آرشیو 90 ساله آنرا در اختیار بگیری تا ببینیم در بایگانی انگلستان چه اسنادی در باره ما وجود دارد . بهر حال از توجه و علاقه تو باین مطالب خوشحالم موفق باشی.

  • روزبه عزیزم امیدوارم این کنجکاوی در جوانان داخل کشور هم بروز کند و این پرونده سراسر پر سوال برای ما روشن شود که واقعا از این همه زمین هنوز حقی داریم یا خیر.خسته نباشی همین سر نخ ها سر فصل کتابی روشن میشود.از شما آقا مسعود و رضای عزیز هم تشکر میکنیم که با همه مشغله های کاری دنبال این قضیه هستید.

  • چه قدر خوشحالم روزبه جان که شما بعنوان جوانی از فامیل در حالیکه ساکن خارج از کشور هستی به مسایل مربوط به فامیلت اینقدر توجه داری ، این باعث افتخاره . قطعا زحمات همه شما عزیزان بی ثمر نخواهد بود . خداوند در این راه به همه عزیزان توفیق عنایت بفرماید.

  • با تشکر فراوان از دست اندرکاران و موسسان این سایت که این فرصت را فراهم کرد تا ضمن بازپیوند اعضای فامیل تاریخ پر رمز و راز و پر ابهت خود را ثبت کنیم و نوری بر صفحات تاریک آن بتابانیم.

    طی تحقیق خودم به مقاله ای برخوردم که کتاب “رئیس نفت” نوشته علی یعقوبی نژاد را مرجع قرار داده بود و درباره قرارداد سادات قیری و دارسی نوشته بود. اگر بتوان کتاب فوق را مطالعه کرد شاید سرنخ دیگری بدست بدهد. کتاب فوق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود میباشد.

    من به تحقیق خودم در سایتهای انگلیسی هم ادامه میدهم.

  • با تشکر از تمامی دست اندرکاران امیدوارم که سرانجام حق به حق دار برسد سالها پیش بنده هم از مدارک کپی گرفتم و به یکی از وکلای بین المللی از آشنایان یکی از بازنشستگان در آمریکا فرستادم و متاسفانه ایشان قبل از هر اقدامی متوفی شدند ولی از مجموع پیگیری های اولیه ایشان دریافتم که فراداد منعقده با سادات قیری از جمله قراردادهای بین المللی است و دادگاههایی در این خصوص وجود دارد که با مراجعه و پیگیری مستمر دادخواهی قطعا نتیجه خواهد داد دست همگی تلاشگران درد نکند

Leave Your Comment

Skip to content