ده مهارت ارتباطي كه بايد كسب كنيم
ارتباطات ما، تحت تأثیر توانایی یا عدم توانایی ما در برقراری معاشرت مناسب است. در زندگی کاری، عاطفی، یا رابطه با دوستان و خانواده، پرورش برقراری ارتباط خوب به ما کمک می کند که تفاوت ها را حل و فصل نماییم . ده مهارت که میتواند ارتباطات ما را ارتقاء دهد اشاره می نماییم .
1 – زبان بدن: زبان بدن ما، پیش از زبانِ سرمان سخنانی را برای مخاطب نقل می کند. نحوه ی ایستادن ما، حالت چهره و چشمان ما داستانی را بیان می کنند که می تواند دیدگاه طرف مقابل را از ما بسازد . پس باید مراقب زبان بدن مان باشیم و هر از گاهی تغییراتی در آن ایجاد نماییم .
۲ – گوش دادن فعال: برقراری ارتباط خوب، تنها مستلزم خوب سخن گفتن نیست باید بتوانیم به مخاطب مان خوب هم گوش دهیم . وقتی بتوانیم یک شنونده ی خوب باشیم، می توانیم ارتباطات مان را بهبود دهیم .
3 – حل كشمكش: ایجاد تعارض در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است. مهم آن است که بدانیم این تعارض را چگونه در راهی مسالمت آمیز هدایت کنیم تا رابطه ادامه یابد . در یک رابطهء سالم، باید به نیازها و احساسات به یک میزان احترام گذاشت.
۴ – اعتبار: وقتی تلاش می کنیم که خود را به گونه ای جلوه دهیم که واقعاً نیستیم نباید مخاطب مان را نادان فرض کنیم ، آن ها سوء نیت را بالاخره تشخیص خواهند داد وبلافاصله ما را پس می زنند . اعتبار، به این معناست که خود را آزاد می گذاریم که چنان که هستیم، باشیم و می گذاریم دیگران هم همین طور ما را ببینند، علی رغم تمام نقایصی که داریم .
۵ – نبوغ احساسي: این نبوغ در توانایی درک، تفسیر و پاسخ مناسب به احساسات مخاطب مان است . » خشم ، غم ، هیجان ، ترس و غیره « نکته
این است که پس از درک این علایم ، پاسخی مناسب به احساسات دیگران بدهیم تا رابطه را مستحکم تر سازیم .
۶ – بيان و تُن صدا: یکی از عناصر پایه ای در تداوم ارتباط، نحوه ی بیان ماست . اگر نامفهوم سخن بگوییم ، خیلی آهسته یا بلند حرف بزنیم ، پیام واقعی کلام تان از بین می رود . کمبود اعتماد به نفس و دانش ، می تواند منجر به ضعف در مهارت های سخن گفتن گردد. باید روی بیان مناسب تمرین کنیم .
۷ – ايجاد بازتاب: ذهن ما توانایی شناخت چهره ها و حالات آن ها را دارد و ما می توانیم ناخودآگاه ، این حالات را در چهره ی خود تکرار نماییم وقتی احساسات مشترک مان را به اشتراک می گذاریم ، تمایل خود را به برقراری اعتماد بیش تر ، ارتباط و همدلی نشان می دهیم .
8 – پرسيدن سؤالات خوب: یکی از بهترین راه هایی که می توانیم درباره ی دیگران چیزی بدانیم و نشان دهیم که خوب گوش می دهیم ، پرسیدن سئوالات خوب است. پرسیدن سؤالاتی که فرد را وادار به توضیح بیشتری می کند که احساساتش را بهتر بیان می سازد ، به مخاطب احساس شنیده شدن می دهد و رابطه را مستحکم تر می سازد .
۹ – مكالمه كوتاه: موقعیت هایی هست که مکالمات کوتاه تر، بیش تر به صلاح هستند. این مکالمات مؤدبانه ، معمولاً در مهمانی ها یا مجامع عمومی پیش می آیند و می توانند جوّی دوستانه میان ما و مخاطب مان برقرار نمایند .
10 – وضوح و دانش: دانش و اطلاعات ما روی موضوع مورد بحث، باعث اعتماد به نفس ما خواهد شد و شنونده را به آن چه که می گوییم علاقه مند می سازد ، در هر نوع ارتباطی، مجبور هستیم که مواضع خود را صریح بیان کنیم و روشن کنیم که هدف مان در برقراری این ارتباط ، چیست .
ازکتاب < سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی >
سیدمحمدحسین شریف زاد
تیرماه 1394
ممنون حاج حسين اقا:
مفيد بود
درود بر جناب شریف زاد!
موضوع جالب و بسیار کاربردی است ،امید است بتوانیم در روابط خود آنها را بکار بریم.
احسنت آحسین چه موضوع جالب و آموزنده ای را مطرح کرده ای . حقیقتأ ارتباط درست و صمیمانه در تمام موجودات زنده قابل مشاهده و از بهترین صفات خدائی است. موفق باشی
آموزنده بود. به اميد روزي كه هركس بتواند اين مهارتها را در زندگي روزمره خود با ديگران اجرا كند.