کنار

کنار:

درخت سر فراز تاریخ خوزستان وشوشتر
برگهای زیبای درخت تنومند کُنار(سدر) پوست را تلطیف می سازند ، از ریزش مو جلوگیری می کنند، هزینه چندانی بر خانواده تحمیل نمی کنند و محیط زیست را نیز آلوده نمی سازند ، همه آنچه با این درخت سروکاردارند مفید هستند. این درخت سرفراز تاریخی که مبین ابهت و طراوت یک سرزمین است و سایه سارش خستگی را از تن هر خسته بیرون می سازد ریشه در باور مردم دارد و راه و مسیر را برای رهروان مشخص می کند و در فرهنگ عامه هردرخت کُنار(سدر) شناسنامه ای در طوایف ساکن و نامی داشت و با آن نام راه و مسیر شناخته می شد تا عابران گمراه نشوندو طلایه و محدوده زمینهای زراعی به این وسیله از هم تفکیک می شدند !باید به مسئولین شمالی استان هشدار داد غفلت از کُنار(درخت سدر) در توسعه فضای سبز غفلت از هویت تاریخی مردم این دیار و بی تفاوتی در فرهنگ و سلامت و باورهای آنان است.

گذشتن از کاشت درخت کُنار(سدر) گذشتن از حیات پاک و ریه های سالم جامعه است باید همه تلاش کنیم که این درخت که بسیاری از آنان دارای عمر طولانی بوده و ریشه در قدمت تاریخ مردم دارند در زمره آثارملی مانند سرو شهرستان ابرکوه ثبت شود و با این اقدام موجب نگهداری و حفظ این درختان فراهم آید که با برگزاری سمینارها و همایشها و مراسمات مختلف می توان در این راستا گام برداشت و مسئولین را متقاعد کرد ، باید بتوانیم با کسب آگاهی از اهل فن خواص آن را بشناسانیم و به عنوان یک نماد تاریخی که سرشار از برکت است معرفی اش کنیم

حضرت آیت الله موسوی جزایری درسلسله مباحث زیارت جامعه کبیره در خصوص جایگاه این درخت فرمودند:« پیامبر اکرم(ص) پس از آن که از آسمان های هفتگانه عبور کردند به دو نهر رسیدند که یکی نهر کوثر و دیگری نهر رحمت بود و از نهر کوثر آب آشامید و در نهر رحمت غسل کرد.

پیامبر(ص) پس از عبور از نهرهای کوثر و رحمت به درخت سدره المنتهی رسید و این درخت دیگر پایان عروج جبرئیل بود و در ادامه پیامبر باید تنهایی ادامه عروج را طی می کردند.درخت سدر یا همان کُنار یکی از درخت های الهی و با ارزش است که باید نعمت این درخت بزرگ را بدانیم، درخت کُنار از جمله درختانی است که دارای ثواب و منزلت بسیاری است و برگ های این درخت الهی برای بدن بسیار مفید هستند و جالب این که دوای اصلی و مهم سرطان پوست همین برگ های درخت کُنار هستند. بسیاری از شامپوها و لوازمات بهداشتی از کشورهای اروپایی وارد ایران می شوند و این درست نیست که چون شامپوها و دیگر محصولات بهداشتی از خارج وارد می شوند قدر درخت کُنار را ندانیم و از فواید مفید آن استفاده نکنیم، پیامبر(ص) باید به تنهایی مسیر بعد از سدره المنتهی را طی می کردند؛ چراکه جبرئیل دیگر جلوتر از این درخت نمی توانست عروج کند. پیامبر(ص) پس از عبور از آسمان های هفتگانه و سدره المنتهی در اوج عروج و در عالم نور ندایی پیامبر اسلام(ص) را مورد خطاب قرار داد و این ندای نورانی و برتر خداوند تبارک و تعالی بود

به همه خردمندان ،مورخان و اهل فرهنگ به خصوص به اعضای شوراهای شهرهای شمالی خوزستان توصیه برادرانه می نماییم که برای حفظ میراث اجدادی و ایجاد چشم انداز مناسب شهری به احیای (کُنارکاری) در معابر توجه داشته باشند وبه تحلیلهای سطحی که در جایگزین کردن درختان مانند کانی کاریوس به جای کُنار عنایت دارند و به جنبه های تجاری می اندیشند و با این فرهنگ بیگانه هستند وقعی نگذارند زیرا یک اقدام دینی است و با فرهنگ مردم همخوانی دارد، یقینا”این امربه دلیل همسویی با فرهنگ مردمی مشارکت اجتماعی را مضاعف می سازد و منظره شهری را جذاب می کند ما باید بدانیم پرندگان بیش از هر درخت بر روی کُنار لانه می سازند و از آنجا پرواز را یاد می گیرند و به آسمان پرواز می کنند و خوزستان با کارون و کُنار سربلند مانده است موسیقی کارون و رقص شاخه های کُنار زندگی زیبای این دیار را رقم زده است و بهار را معنا می کند و عندلیب را برای خواندن به وجد می آورد.

هنوزهم میوه کنار یکی از سوغاتی های شوشتر است که حتما اعضای محترم شاید اکنون وشاید سالیان قبل طعم شیرین آنرا چشیده اند. آرد کنار هم که حتما یادتان هست؟
یاداوسونا بخیر
باتشکر از آقای سوارنژاد
بااحترام سیدمسعودمطهر

 

250px-Iran_Zizyphus SEDR_6

Comment (5)

  • آقا مسعود خسته نباشید.درختی که همه ساله فقط میوه آن برایمان جالب بود حالا اطلاعات خوبی از آن میدانیم.

  • زنده با کنار یا درخت ختمی یادش بخیر شوشتر که در سالهای 55 و 56 بودیم اعیاد نوروز به اتفاق جمعی از بزرگان که تعدادی از آنها به رحمت خدا رفته اند میرفتیم زیر کنار چادر میزدیم و شب هم زیر چادر میخوابیدیم ،صبح سحر که بیدار میشدیم فرشی از کنار را میشد ملاحظه کرد و شب ها هم صدای افتادن کنارها روی زمین و چادر هنگام باد چقدر باصفا بود و تا باغبان میامد و یا مردم عادی تا حدود ساعت 9 صبح دیگر خبری از کنارها نبود و هم چنین دوپولون برای آبتنی که میرفتیم با خودمان ختمی یا همان سدر میبردیم و سر و بدن را کف مالی میکردیم و چقدر هم تمیز میکرد و خاصیت داشت . از مطلب مفیدی که توسط آقا مسعود جمع آوری شده نیز استفاده کردیم و هم خاطره ایی برایمان زنده شد

  • درود بر آقا مسعود که مثل همیشه دست روی نکات مهم و تاریخی گداشتی .در تکمیل اطلاعات شما بگویم که روی پرچم لبنان نشان درخت سدر یا همان کنار است و همراه درخت زیتون نشانه صلح و دوستی است . مگر میشود مزه کنار های باغهای عودک ، حاج سید باقر و پل حج خدایی یادمان برود ، نوروز و کلوچه ، کنار و باقالی تازه از هم جدا نیستند!
    در همه خانه های قدیمی شوشتر یک درخت کنار بود و یادم میآید وقتی به خانه مرحوم عمو باقر شوهر خاله فطین میرفتیم ،خانه عمو حسین برادرش که همسایه ایشان بود درخت کنار تنومندی داشت که برخی شاخه های آن به حیاط عمو باقر متمایل بود و ما حسابی دلی از عزا در میآوردیم ولی خدا بیامرز عمو حسین با ما تندی میکرد چون نگران بود از آسیب احتمالی به درخت . در باغها نیز باغبان ها توصیه میکردتد بدون صدمه به درختان کنار از میوه آن بخوریم . باز هم از این کتاب فرهنگ مردمی شوشتر را ورق بزن !

  • دیدن عکسها بیشتر ادم و یاد کنار خوردنامون میندازه یادش به خیر شوشتر و درخت های کنارش مطلب خوبی بود اقا مسعود ممنون

Leave Your Comment

Skip to content