شکستگی استخوان چیست

شکستگی استخوان چیست

زمانی که یکی از استخوان های بدن فرد،بنا به دلایلی از قبیل مصدومیت ورزشی،تصادف یا ضربه جسمی بسیار سنگین،ترک بخورند یا این که به چند قسمت شکسته شوند،شکستگی استخوان روی می دهد.شکستگی استخوان معمولا تهدیدی برای زندگی فرد به شمار نمی رود اما به محض این که اتفاق می افتد به مراقبت های درمانی احتیاج دارد.در ادامه مطالبی در مورد علایم شکستگی استخوان ،فراهم آوردن کمک های اولیه در این زمینه و کمک در بهبود یافتن بیمار،آورده شده است.
علایم شکستگی استخوان چیست؟
شکستگی استخوان ممکن است از علایمی که در ادامه آورده شده اند،یک یا بیش از یک نشانه باشند :
درد شدید در منطقه آسیب دیده که با حرکت دادن،این درد بیشتر می شود.
احساس بی حسی در محل آسیب دیده.
به وجود آمدن رنگ آبی،تورم،معیوب شدن مشهود عضو آسیب دیده.
خونریزی شدید در محل آسیب دیده.
چگونه می توان برای فردی که دچار شکستگی استخوان شده مراقبت کمک های اولیه را ارایه کرد؟
اگر شک دارید که فردی به شکستگی استخوان دچار شده است،درمان کمک های اولیه را برای وی ارایه دهید و کمک کنید تا بتواند از مراقبت های حرفه ای بهره ببرد:
هرگونه خونریزی را متوقف کنید.
اگر فرد دچار خونریزی شده است،آن قسمت را اندکی بالا ببرید و با استفاده از باند استریل،پارچه تمیز یا یک تکه از لباس،روی زخم مقداری فشار آورید.
از حرکت عضو آسیب دیده جلوگیری کنید.
اگر به شکستگی در ناحیه گردن یا پشت فرد، مشکوک هستید،به آن ها کمک کنید تا در همان حالت بمانند و اگر به شکستگی در ناحیه دست ها مشکوک هستید،با کمک تخته شکسته بندی یا باند آن ناحیه را اندکی بالاتر نگه دارید.
در آن محل سرما ایجاد کنید.
یک پاکت یخ یا تعدادی قالب یخ را در یک پارچه قرار دهید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
کمک به آرامش فرد.
کمک کنید تا فرد در موقعیت راحت تری قرار گیرد،او را تشویق کنید تا استراحت کند و به او اطمینان خاطر و قوت قلب دهید.به منظور گرم نگه داشتن بدن فرد،روی او را با یک ملحفه یا پتو بپوشانید.
برای دریافت کمک حرفه ای اقدام کنید.
برای دریافت کمک های حرفه ای با مرکز اورژانس تماس حاصل فرمایید.همچنین اگر متوجه شدید فرد تنفس ندارد،یا اینکه بیهوش شده است،هرچه سریعتر با مرکز اورژانس تماس بگیرید تا اقدامات احیای قلبی-ریوی را انجام دهند.در موارد زیر نیز باید در ابتدا حتما با اورژانس تماس بگیرید:
۱-به اینکه شکستگی در سر،گردن یا پشت فرد باشد.
۲-استخوان آسیب دیده توسط پوست بدن،تحت فشار باشد.
۳-فرد آسیب دیده،دچار خونریزی شدید باشد.
در غیر اینصورت با انجام اقدامات اولیه،فرد را به یکی از مراکز درمانی ببرید تا توسط پزشک معالج تحت درمان قرار گیرد و درمان های مناسب برای او انجام شود.

برگرفته از مجله سپهر سلامت- آبان ۹۶
ارسالی از سید محمد ریاضی پور
دیماه ۱۳۹۷

Leave Your Comment

Skip to content