دوره طلایی

تا به حال به لذت یک سفر چند روزه فکر کرده‌اید؟

چه چیزی آن را لذت‌بخش می‌کند؟ شاید یک دلیل آن این باشد که آگاهی از وقت محدود پیش رو و ترس از تمام شدن سفرمان، ما را بر آن می‌دارد تا برای تک تک لحظات آن برنامه بریزیم و بیشترین استفاده را ببریم.
حال، زندگی را مانند یک سفر در نظر بگیرید. کسانی در زندگی، بیشترین لذت را می‌برند که از تمام لحظات آن استفاده کنند. اما، به دلیل زمان نسبتا زیادی که به عنوان عمر به ما داده شده، ما معمولا برای بخش عمده‌ای از زندگی‌مان برنامه‌ای نداریم، یا به عبارت دیگر دچار روزمره‌گی هستیم.
فرض کنید که یک روز صبح، از خواب بیدار می‌شوید و به اطلاع شما می‌رسانند که به علت یک بیماری لاعلاج، تا پایان زندگی‌تان ۶ ماه بیشتر فرصت ندارید.
دکتر اِروین یالوم، روان درمان‌گر اگزیستانسیال، این دوره را “دوره طلایی” می‌نامد. آخرین مهلت دیدن شکوفه‌های بهاری یا باران پاییزی، مسلما باعث می‌شود که با دید عمیق‌تری به آن‌ها بنگریم و توجه بیشتری به پدیده‌های مشابه اطرافمان داشته باشیم.
در روان‌درمانی اگزیستانسیال، وجود در برابر ماهیت قرار می‌گیرد. ما توسط اراده‌مان، خود را تعریف می‌کنیم و به پدیده‌های اطراف خود معنا می‌بخشیم، بدون توجه به کلیشه‌های جنسیتی و یا اجتماعی. در واقع، ما تصمیم می‌گیریم که به پدیده‌های اطرافمان با چه عمقی یا از کدام زاویه نگاه کنیم فارغ از برچسب‌هایی که اجتماع یا خانواده برای ما تعریف کرده باشند.

ارسالی از سید روزبه قیری زاده

آذرماه ۱۳۹۷

Comment (8)

  • عجب مطلبی گرچه در کنار ما سالیان سال بوده و لی یکباره متوجه ان میشویم
    کاملا موافقم با این دیدگاه
    آفرین بر شما روزبه جان

  • روزبه عزیز:
    زندگی روزمره و عادات و تکراری شدن آنچه پیرامونمان می گذرد متاسفانه ما را از سپری شدن زمان و شیرینی هر لحظه نعمت زندگی باز می دارد و همیشه چنین تلنگر هایی برای به فکر فرو بردن همگان لازم و ضروریست.
    مقاله و تلنگر بجا و زیبایی بود و انشاا.. که شاهد مقالات بیشتری از تو نیز در سایت باشیم.

  • آفرین روزبه جان چه موضوع مختصر و مفیدی را مطرح کردی خیلی آموزنده و عالی بود ماشاله به امید مقاله های بیشتری از طرف تو عمو جان موفق باشی عزیزم.

  • زودتر از اونی که فکر میکنیم دیر میشه پس بهتره که از لحظات در کنار هم بودن استفاده کنیم و قدر بدونیم
    مقاله جالبی بود روزبه عزیزم موفق باشی

Leave Your Comment

Skip to content