آکواریوم خانگی منشا عفونت‌های پوستی

آکواریوم خانگی منشا عفونت پوستی

مطالعات اخیر نشان می دهد که تماس مکرر با آب آکواریوم منجر به بروز یک عفونت پوستی باکتریایی در افراد می شود.این عفونت پوستی بایکوباکتریوم مارینوم نام دارد که عامل اصلی آن وجود آکواریوم در داخل منزل یا محل کار است.
آکواریوم ماهی و عفونت پوستی
متخصصان پوست در یک مطالعه جدید دریافتند که داشتن آکواریوم در خانه می تواند منشا عفونت های پوستی باشد و این عفونت ها اغلب با تاخیر تشخیص داده می شوند.
در این مطالعه تاکید شد که تشخیص و درمان دیرهنگام عفونت های پوستی
ابتلا به عفونت های “مایکوباکتریوم مارینوم” زمانی اتفاق می افتد که آب غیر کلرزده داخل آکواریوم با زخم های پوستی روی بدن برخورد کند.
تشخیص این بیماری عفونی بسیار مشکل است،زیرا ضایعات پوستی معمولا بین دو تا چهارهفته نهفته هستند و علامت خاصی برای تشخیص و درمان وجود ندارد.این امر باعث می شود که در چرخه درمان اختلال وارد شود و داروهای ضد قارچ و ضد باکتری اثر لازم را نداشته باشد.
در ضمن در دورانی که بیماری نهفته است،بیمار در ارتباط نزدیک با آکواریوم قرار دارد و در برخی موارد اقدام به تمیز کردن آکواریوم می کند و عفونت شدت می یابد.تشخیص و درمان این عفونت برای پزشکان مشکل است،زیرا پیش از آنکه زخم های پوستی ظاهر شوند،دوره نهفتگی
مدیر این پروژه تحقیقاتی گفته است زمانی بیماری به بدن وارد که آب آکواریوم با پوست افراد تماس پیدا می کند و باکتری های عفونی از طریق زخم باز وارد بدن می شوند.معمولا افرادی که در محل زندگی خود آکواریوم دارند،از وجود این عفونت بی اطلاع هستند و هیچ اطلاعاتی در مورد ارگانیسم های باکتریایی ندارند.
در این مطالعه پنج بیمار ۴۳ تا ۷۲ ساله که در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی به عفونت مایکوباکتریوم ماینوم مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفته بودند،آزمایش شدند.در این افراد دوره نهفتگی پیش ازآن که زخم های پوستی ظاهر شود،از ۱۱ تا ۵۶ روز متفاوت بود.
علاوه براین،درمان آنتی بیوتیکی برای تمام بیماران مورد استفاده قرار گرفت.اما از زمانی که بیماران به پزشک مراجعه کردند تا زمانی که درمان آنان شروع شد،به طور متوسط ۱۶۱ روز طول کشید.
عفونت مایکوباکتریوم مارینوم بیماری کشنده ای نیست اما نوعی عفونت پوستی است که اغلب تشخیص داده نمی شود و بیمار را به دردسر می اندازد.به همین دلیل ضرورت دارد که پزشکان برای تشخیص زودهنگام عفونت از بیماران خود اطلاعات دقیق تری بگیرند.
برخی از علایم این عفونت پوستی عبارتند از:
-خارش پوست
-ایجاد برجستگی و لکه های قرمز در پوست
-سوزش چشم
-بزرگ شدن شکم
-بی اشهایی
برگرفته از مجله سپهر سلامت – بهمن ۹۶

ارسالی از سید محمد ریاضی پور
مهرماه ۱۳۹۷

Leave Your Comment

Skip to content