محصولات ارگانیک

حتما تا کنون بارها نام محصولات ارگانیک را شنیده و یا شاید محصولاتی را نیز با این عنوان تهیه و مصرف نموده باشید. اما یک محصول ارگانیک دقیقا چه تعریفی دارد؟ تعریف کوتاه و واضحی از یک محصول ارگانیک وجود ندارد و برای بیان به ناچار باید روند تولید آن محصول را توضیح داد، چرا که واژه ارگانیک بیان کننده نحوه تولید طبق اصول یک استاندارد است. شاید با شنیدن کلمه ارگانیک فورا به یاد تولیدات کشاورزی روستایی بیفتیم؛ در صورتیکه این یکی از تصورات کاملا اشتباه در این مورد است. اولا محصولات ارگانیک صرفا در تولیدات زراعی و دامی خلاصه نمی شوند و محصولات فراوان دیگری همچون شوینده ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس، کیف، کفش، مواد شوینده، خوراکیهای فراوری شده مانند ماکارونی، بیسکویت، شکلات، دارو،  مکمل های غذایی، رنگ، عطر، حشره کش و مواد ضد عفونی کننده، گلهای زینتی و شاخه بریده، نخ و الیاف، اسباب بازی،… بصورت ارگانیک تولید شده و در بازار وجود دارد.

تصور اشتباه دیگری که در مورد محصولات ارگانیک وجود دارد این است که عموما فکر میکنند محصولات ارگانیک باید به صورت سنتی و بدون بهره گیری از تکنولوژی تولید شود. در صورتیکه تولید محصولات ارگانیک کاملا بصورت مکانیزه و مدرن، با بکارگیری جدیدترین یافته های علوم و تکنولوژی و در عین حال با رعایت استانداردهای مربوطه تولید می شوند. و برخلاف تصور شایع مخصوصا در زمینه محصولات کشاورزی از کودها و سموم هم برای تولید این محصولات استفاده می شود ولی تنها تفاوت این سموم و کودها، پایه طبیعی آنهاست. یعنی از آفتکش ها و کودهایی استفاده می شود که بصورت طبیعی در محیط زیست وجود داشته و یا بر پایه مواد معدنی موجود در طبیعت ساخته شده اند.

علاوه و بر منابع طبیعی بکار رفته در تولید محصولات ارگانیک در تولید فراورده های زراعی و دامی اصول اخلاقی هم مطرح هستند. از آن جمله می توان به نحوه نگهداری دام ها و طیور اشاره کرد که در تولید ارگانیک باید شرایط زندگی این دامها به نحوی فراهم شود که امکان بروز رفتارهای غزیزی آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال اجازه حبس دام در قفس های معمول در دامداری های فشرده وجود ندارد.

نکته مهم در مورد تولید محصولات ارگانیک و تفاوت آن با روشهای سنتی این است که این استانداردها باید در تمام مراحل تولید، از تامین منابع اولیه تا مرحله بسته بندی و حمل و نقل اولیه باید طبق استانداردهای ارگانیک انجام شود. به عنوان مثال در تولید سنتی دامهای گوشتی تنها ممکن است از هورمون ها و مکمل های شیمیایی استفاده نشود ولی در تولید ارگانیک ضمن عدم استفاده از این مواد باید علوفه مورد استفاده در تغذیه دام نیز بصورت ارگانیک تولید شده باشد و آب و غذای این حیوانات کاملا عاری از مواد شیمیایی و آلاینده ها باشد ولی در عین حال می توان از مکمل های غذایی شیمیایی که بصورت معدنی در طبیعت وجود دارند و یا آنتی بیوتیک های طبیعی و زیستی در جهت بهبود کیفیت استفاده نمود.

پس محصولات ارگانیک در عین سالمتر بودن نسبت به محصولات سنتی از کیفیتی بهتر و یا حداقل مشابه محصولات غیرارگانیک برخوردارند که این مورد توجیه مناسبی برای اختلاف قیمت اندک آنها نسبت به محصولات غیرارگانیک است. به یاد داشته باشید که تمام مراحل تولید محصولات ارگانیک تحت نظارت بازرسان مربوطه و صدور کنندگان مجوز تولید ارگانیک انجام می شود. پس تنها به واژه ارگانیک درج شده بر روی بسته بندی و یا اصرار فروشنده اکتفا نکنید و حتما به برچسب ارگانیک تایید شده توسط انجمن ارگانیک ایران و یا آرم ارگانیک EU و یا USDA و دیگر صادر کنندگان مجوز بهره برداری ارگانیک کشورهای تولید کننده دقت فرمایید.

آرش محمودیان
آبان ۱۳۹۶

Comment (2)

  • درود به آرش جان!
    مقاله را خواندم کلی نکات آموزنده دارد که تا به حال نشنیده بودم و بسیار تخصصی و در عین حال به زبانی ساده. دست شما درد نکند.

Leave Your Comment

Skip to content