پارادکس درد یعنی خوشبختی

همه دوست دارند حال‌شان خوب باشد. زندگی‌شان شاد و شیک باشد، عاشق شوند و روابط عاطفی‌شان معرکه باشد، اندامی جذاب داشته باشند پول‌شان از پارو بالا برود و محبوب و محترم باشند و با خدا رابطه‌ای عمیق و آسمانی داشته باشند. دل‌شان می‌خواهد چنان مشهور باشند که وقتی واردجمعی می‌شوند حاضران مثل دریای سرخ که به فرمان حضرت موسی دوتکه شد، برای‌شان راه باز کنند. این‌چیزها را همه دوست دارند. کار سختی نیست که بخواهی زیبا، پولدار، موفق، محترم بودن را دوست باشی! دوست داشتن این جور چیزها راحت است.
اگر از شما بپرسم «از زندگی چه می‌خواهید؟» و شما هم جوابی بدهید مثل این که «می‌خواهم شاد و خوشبخت باشم و خانواده‌ای خوب و شغلی داشته باشم که دوستش بدارم»، باید بگویم پاسختان کاملا بی معناست! نکته دقیقا همین‌جاست. این سوال کاملا گمراه کننده است! پرسش مربوط به لذایذ آسان است و جوابش نیز گمراه کننده. کمی گیج کننده به نظر می‌رسد، بگذارید بیشتر توضیح دهم.
پرسش درستی که باید از خودمان بپرسیم این است: در چه حوزه‌ای می‌خواهید «درد» بکشید و می‌خواهید برای چه چیزی «مبارزه» کنید؟ این پرسش نقش اساسی در موفقیت ما دارد. چرا این پرسش درست‌تر است؟ همه می‌خواهند شغلی عالی و استقلال مالی داشته باشند ولی همه نمی‌خواهند رنج و درد شصت ساعت کار در هفته، رفت‌وآمدهای طولانی، کاغذبازی‌های منزجرکننده، سلسله مراتب اداری و ملال روزمرۀ حضور در جهنمی مکعب‌شکل (اتاق اداره) را تحمل کنند. مردم می‌خواهند بدون خطرکردن، بدون فداکردن و بدون موکول کردن لذت‌ها و ولخرجی‌ها به آینده موفق و ثروتمند شوند.
داشتن احساسات و تجربیات مثبت راحت است ولی همۀ ما در مدیریت احساسات و تجربیات منفی دچار مشکلیم. بنابراین احساسات خوبی که در اثر آرزوها و رویاها در وجود ما شکل می‌گیرد تعیین‌کننده موفقیت ما نیست! بلکه احساسات بدی که مایلیم و قادریم برای رسیدن به آن احساسات خوب تحمل کنیم تعییین‌کننده‌اند. ما بدن‌هایی فوق‌العاده می‌خواهیم با سیکس پک! ولی به چنین اندامی نمی‌رسیم مگر آن‌که رنج حضور چندین ساعته در باشگاه ورزشی را بپذیریم، کالری غذایی که می‌خوریم را بسنجیم و لقمه‌هامان را کوچک‌تر کنیم. می‌خواهیم کسب‌وکار خودمان را راه بیاندازیم ولی فقط زمانی می‌توانیم یک کارآفرین موفق شویم که خطر کردن، بلاتکلیفی، شکست‌های متوالی و کار طولانی روی چیزی که هنوز نمی‌دانیم موفق خواهد بود یا نه را بپذیریم. پس تا بدین جا متوجه شدیم این‌که «از چه چیزی لذت می‌بریم» موفقیت ما را تعیین نمی‌کند. بلکه «چه درد و رنجی را می‌خواهیم تحمل کنیم؟» آینده ما را می‌سازد.

#تجویز_راهبردی:
این مساله هم برای زندگی شخصی کاربرد دارد و هم برای سازمان و کشور. همه سازمان‌ها می‌خواهند که سودآور، ماندگار، خوش‌نام و بزرگ شوند. اما مساله این نیست. مساله این است که حاضرند برای چه چیزی مبارزه کنند (مثلا ارایه محصولات استاندارد با قیمت پایین مانند آیکیا) و چه رنجی را تحمل کنند (مثلا استفاده از نیروی انسانی ارزان قیمت آسیایی). همه ملت‌ها و کشورها نیز می‌خواهند که رفاه، آموزش، سلامت و امنیت بالایی داشته باشند. به همین خاطر این بی‌معناست. مهم این است که بگویند حاضرند برای چه مبارزه کنند؟ (مثلا دستیابی به بالاترین نرخ پذیرش گردشگر خارجی) یا حاضرند چه دردی را تحمل کنند (صرف نظر کردن از بهترین مواد غذایی که تولید می‌کنند و به جای مصرف داخلی، صادرات می‌کنند).
با خود خلوت کنید و سه سوال از خود بپرسید:
۱- موفقیت را در سطح زندگی شخصی/سازمان/کشور چه چیزی تعریف می‌کنم؟
۲-برای رسیدن به چنین موفقیتی، حاضرم برای چه چیزی مبارزه کنم؟
۳- برای رسیدن به چنین موفقیتی، حاضرم چه دردی را تا کجا تحمل کنم؟
اهمیت دو سؤال آخر برای این است که بسیار بیشتر از آرزوها و رویاها دربارۀ عمیق‌ترین خواسته‌های‌مان اطلاعات به ما می‌دهد. به‌هرحال هرکسی/سازمانی/کشوری باید چیزی را انتخاب کند و دردش را نیز تحمل کند. فرهاد، شیرین را انتخاب کرد و کوه را تراشید. نمی‌توان زندگی بی‌دردی داشت. پرسش مربوط به لذایذ آسان است و تقریباً همۀ ما پاسخ مشابهی برای آن داریم. پرسش از درد و مبارزه است که راهگشاست.

✍️ #مارک_منسون | ترجمه بابک طهماسبی | وبسایت ترجمان

ارسالی از سید محمود مطهر

آبان ۱٣٩۶

Comment (3)

  • آقا محمود عزیز خیلی جالب بود ، در اصل بدست آوردن هر موفقیتی هزینه خودش را دارد ،اگر بخواهی هزینه نکنی در اوهام و خیال بسر خواهی برد، هر وقت بخواهی برای موفقیت هزینه کنید ، دو مقوله زمان و اجتماع نقش مهمی را بازی میکند ، اگر از فرصتها استفاده نکنیم ، بعدها با سختی بیشتری مواجه خواهید شد ،به هر حال خیلی شیرین و راحت مطلب را رساندید شاید بتوان سه ضرب المثل را به مطلب شما اشاره کرد ، یکی نابرده رنج گنج میسر،نمیشود ،،،،،،،،، و یک سال بخور نان و تره ،،،،،،،،، و خلایق هر چه لایق

Leave Your Comment

Skip to content