کاهش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف قهوه

در مطالعه جدید محققان ،از فواید قهوه در کاهش ریسک ابتلا به دیابت حمایت می شود.

به گزارش مهر،متخصصان سلامت در سراسر جهان دیابت را قاتل خاموش می نامند.حتی یک علامت واحد نشان دهنده شروع بیماری می تواند نگران کننده باشد.بیماری دیابت هم می تواند ارثی باشد و هم به دلیل سبک زندگی ناسالم ایجاد شود.حال محققان موفق به شناسایی ترکیبی در نوشیدنی قهوه شده اند که ممکن است ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

محققان دانشگاه آرهوس دانمارک دریافته اند به نظر می رسد یکی از ترکیبات قبلا آزمایش نشده موجود در قهوه موجب بهبود عملکرد سلولی و حساسیت انسولین در موش های آزیشگاماهی شده است.این یافته می تواند توسعه داروهای جدید را برای درمان یا حتی پیشگیری از بیماری به دنبال داشته باشد.مطالعات قبلی نشان می دهد که یک ترکیب موجود در قهوه به نام “کافیستول”باعث افزایش ترشح انسولین در سلول های پانکراس(لوزالمعده) درهنگام قرارگیری در معرض گلوکز می شود.کافیستول همچنین موجب افزایش جذب گلوکز در سلول های عضلانی به اندازه مشابه با داروی ضد دیابتی معمول تجویز شده می شود.

محققان در این آزمایش ،موش های مستعد ابتلا به دیابت نوع۲ را به ۳ گروه تقسیم کردند.۲ گروه از موش ها با دوز مختلف کافیستول تغذیه شدند.بعد از ۱۰ هفته هردو گروه موش های تغذیه شده با کافیستول دارای میزان پایین تر گلوکز خون بودند و میزان ترشح انسولین شان در مقایسه با گروه کنترل که هیچ ترکیبی دریافت نکرده بودند ،بهبود یافته بود. از سوی دیگر کافیستول منجر به هیپوگلیسمی یا قند خون پایین که از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد دیابتی است،نشد.

محققان معتقدند مصرف روزانه کافیستول می تواند شروع دیابت نوع۲ در موش ها را به تاخیر بیندازد و کاندید خوبی برای تولید داروهایی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در انسان باشد.

برگرفته از روزنامه همشهری ۲۶ شهریور ۹۶
ارسالی از سید محمد ریاضی پور

مهرماه ۱۳۹۶

Comment (3)

Leave Your Comment

Skip to content