یــــــــــــــــــــادی از مـــــــــــــــــــادران شــــــــــــــــیـــــــــــــــر دل، مـــتــــوفــــی فامیل بزرگ سادات قیری

 

 

راستش حیفم آمد تا این شیر زنان بزرگوار که در حیاتشان آنها را دیده و میشناختم از یاد ببرم. اگر چه زنان در آن زمان فعالیت اجتماعی نداشتند اما حقیقتأ در محیط خانه رکن اصلی ثبات و بقاء خانه بودند. بزرگوارانی که محبت و علاقه مادرانه شان شامل همه بچه ها بود چه بچه های خودشان یا سایر بچه های فامیل دور و نزدیک. در کنار هر یک از آنها حال و هوای مادرانه را احساس میکردیم. دلم میخواست در باره آن چند نفری که خودم دیده ام یکایک و بتفصیل بنویسم که حقیقتأ کتابی مطول میشد. بزرگوارانی که تعریف نوع محبت های مادرانه آنها در حال و هوای آن روزهای حیاتشان امکان دارد و برای امروز چنین شور و هیجانی بیگانه است.
میخواستم هر یک را با خصوصیات و صفات منحصر بفرد خودش تعریف کنم با تاملی زیاد متوجه شدم که همه آنها دارای خصوصیات و باورهای مشترکی بودند. الگوئی برگرفته از اصالت و منش اجداد طاهرین ما که اسکلت بندی شخصیت اجتماعی و معنوی ما تا به امروز بوده است. منهای بعضی تفاوت های بیولوژیکی و جسمی چند صفت برجسته مشترک بین آن عزیزان را بشرح زیر طبقه بندی کرده ام.
صبوری:

در تمام مراحل سخت و دشوار زندگی ناشی از بیماری شرایط محیطی مشکلات ناخواسته، صبر و متانت مشخصه بارز همه آنها بود. مادرانی را میشناسم که جوانان خود را بر اثر حوادث گوناگون یا پس از مدتها بیماری از دست دادند و صبور و مقاوم با این رنج طاقت فرسا کنار آمدند.
مدیریت:

از تربیت بچه ها تا کل نظام خانه هزینه های اقتصادی مدرسه بچه ها حقیقتأ علیرغم هیچگونه دانش کلاسیک مدیریت اما بصورت خودجوش چنان بدقت رتق و فتق امور خانه را بعهده داشتند که در نوع خودش شگفت انگیز است. مادرانی که فرزند پسر نداشتند یا اگر داشتند خردسال بودند و همسر خود را نیز از دست داده بودند و یک تنه با قدرت تمام خرج و مخارج عائله سنگین خانه را با کارهای دشوار ی مثل خیاطی تامین میکردند. من شاهد بودم که با چه نیرو و توکلی مومنانه این مادران بسختی و در گرمای طاقت فرسای خوزستان کار میکردند.
خانه داری :

در آن زمان که ماشین لباسشوئی و ظرفشوئی و مایکروفر و جارو برقی حتی یخچال و فریزر و اجاق گاز و آبگرمکن وجود نداشت پخت و پز غذا و حتی نان در اجاق های هیزمی و اغلب خرید مواد غذائی، بعهده مادران بود. و این کار الزام هر روزه داشت برای اینکه وسیله نگهداری غذا مثل یخچال در دسترس نبود. شستن ظروف و لباس ها برای خانواده حداقل هفت یا هشت نفری در تمام فصول سال همراه با بچه داری و تربیت بچه ها همچنین نظافت خانه و شاید باور نکنید شستن قالی یا لحاف های سنگین و بردن و پهن کردن آنها در پشت بام خانه آنهم نه در خانه ای مستقل که همنشینی با چندین خانواده در اطاقهای یک خانه، رفت و روب با جارو دستی حقیقتأ وظایف دشواری بود که من شاهد بودم شیر زنان آن دوره با چه نیروئی از عهده این کارها برمی آمدند. میهمانی های فامیلی آن زمان با خانواده های هفت یا هشت نفری همیشه برقرار بود و مادران آن دوره از پذیرائی خالصانه مهمان دریغ نداشتند. بود و نبود داشتن و نداشتن شامل همه میشد.
تعهد:

در چارچوب خانه ای که چندین مادر با شماری از بچه های خود و مخلصانه در کنار یکدیگر زندگی میکردند با همه آن کمبودهای اولیه، ما بچه ها از روابط صمیمانه و تعریف شده نشئت گرفته از آئین و باورهای مذهبی و فامیلی بین پدر و مادر و تعهد مومنانه آنها حقیقتأ لذت میبردیم. مادران، مادر همه بچه ها و بچه ها، بچه های همه مادران بودند. بیماری های ریشه کن شده امروز مثل سرخک سیاه سرفه حصبه آبله برای هر یک که اتفاق میافتاد همه مادران در تکاپو و مراقبت بیمار حتی در حد یک توصیه درمانی احساس مسئولیت میکردند. این مادران بزرگوار با همه این سختی ها هرگز گلایه و شکایتی نمیکردند.
قناعت:

دورانی پیش آمد که دیگر مستمری قرار داد با شرکت نفت کفاف زندگی را نمیکرد. من بخشی از این دوران را شاهد بوده ام و میدانم که پدران ما چقدر به زحمت و تلاش افتادند. متاسفانه دوره شیرین و فریبنده مستمری بگیری که ما را از نعمت کار تولیدی قیر منع کرد با افزایش عائله ها و کاهش ارزش پول سپری شده بود و آنها مجبور بودند تا برای امرار معاش بیشترکار کنند. من مادرانی را سراغ دارم که با چنان مدیریت قناعت پیشه ای میتوانستند دخل و خرج خانه را با رعایت تهیه غذا برای هشت نفر از افراد خانه مدیریت کنند. این مادران حتی در مراسم اعیاد و شادی ها نیز از تهیه غذاهای مرسوم غافل نبودند. تحمل شرایط دشوار اقتصادی و پذیرش وضعیت معیشتی و درآمد همسر بدون شکوه و شکایت حقیقتأ مشخصه بارز همه این مادران بود.

روابط زناشوئی:

اعتقاد و باور آن دوره زنها را در ابراز عشق و علاقه به شوهران عرف نمیدانست. علیرغم شرایط پدرسالاری جامعه لیکن تا آنجا که خودم سراغ دارم روابط پدران و مادران ما اگر نه مادر سالاری که بگونه ای مادر محوری بود. من حتی یک مورد برخوردهای خشونت آمیز و پرخاشگری منجر به جدائی را ندیدم و بی بی زری والده ام نیز از دوران خود نمونه ای را سراغ ندارد. احترام متقابل حقیقتأ بین زن و مرد قابل مشاهده بود. با اینکه شرایط بر تسلط و تحکم مرد در جامعه حکمفرما بود اما پدران ما براستی از این مسائل دور بودند. میتوانم بجرئت بگویم که در بعضی خانواده ها این مادران بودند که بر همه امور تسلط داشتند.
حقیقتأ هر چه در باره این مادران بگویم باز کم گفته ام. اینک با کسب اجازه از بازماندگان عزیز این بزرگواران مایل هستم تا آنها را معرفی کنم.
(دختران حاج سید مهدی مطهر)
– بی بی بتول مطهر زوجه سید مهدی مرعشی مدفون در شوشتر . والده سیده اشرف، سیده شهناز، سید رحمت، و شهید سید نعمت مرعشی
– بی بی کوچک مطهر زوجه سید سلام قیری مدفون در شوشتر والده بی بی بیگم، سیده زری، سیده خدیجه، و سیده سکینه.
– بی بی فاطمه زوجه سید اسماعیل آباد. مدفون در نجف آباد اصفهان والده سیده شهین سیده شهناز، سید عبدالکریم، زنده یاد سید رحمت و سید علی(رضا) آباد.
– بی بی حبیبه زوجه سید محمدتقی شریف زاده مدفون در اهواز والده زنده یاد سیده پری، سید مهدی، سیده فاطمه، سیده پروانه، سید مسعود، و سیده فروغ شریف زاده.
– بی بی ملکه زوجه سید مهدی اخلاقی مدفون در شوشتر والده حاج سید شمس الدین حاج سید نورالدین سید فخرالدین، سید محمد، سید مجتبی، سید محمود، سیده مهین و سیده فریبا اخلاقی.
(دختران سید علی قیری)
– بی بی فاطمه قیری زوجه حاج سید محمد (عموحجی) قیری مدفون در شوشتر والده حاج سید مهدی، سیده مرضیه، سیده عالیه قیری.
– بی بی ساره قیری زاده زوجه سید حسن تجلی مدفون در شوشتر والده سیده صدیقه، سیده آذر(عالیه) و سید محمود.و زنده یادان سید محمد، سید علی، سید سعید، سیده فریبا تجلی
( دختر حاج سید احمد قیری)
– بی بی فاطمه قیری (هفت تنی) زوجه سید محمدکاظم اخلاقی مدفون در شوشتر والده سیده صفیه، سیده زهرا(زهور)، سید محمدعلی، سید محمد، و سید محمدتقی. زنده یاد سید محمد جواد اخلاقی.
(دختران سید محمد شریف)
– بی بی خاتون جان زوجه سید عباس هفت تنی مدفون در شوشتر والده سید احمدعلی خردمند، بی بی بتول، بی بی مرضیه، بی بی سکینه.
– بی بی خانم جان زوجه سید علی سمیع پور مدفون در شوشتر والده سید محمد(منوچهر) سید اسماعیل و سید منصور سمیع پور.
دختران سید محمدعلی (قیری – اخلاقی)
– بی بی مریم (ململ) زوجه سید جعفر مطهر مدفون در شوشتر والده سیده فرخنده، سید محمدعلی مطهر.
– بی بی بتول زوجه سید علی اکبر قیریان مدفون در شوشتر والده سید محمد، سید رضا، سید مهران(محمدحسین) سیده صغرا، سیده زهره و سیده مهرانگیز قیریان.
(دختران حاج سید محمود قیری)
– بی بی بیگم ریاضی زوجه سید رضا ریاضی مدفون در شوشتر والده بی بی زری،  بی بی فخری ریاضی زنده یادان بی بی بتول و سید محمد(مهدی)
– بی بی فاطمه(فطین) زوجه سید محمد باقر پیشنماز مدفون در شوشتر والده بی بی فخری(نرگس) بی بی مهین، بی بی خدیجه، بی بی سعادت(سعاده) و زنده یادان سید محمدکاظم، سید محمدجعفر، بی بی ساره، بی بی سکینه، سید عبداله، سید محمدعلی، و سید محمدتقی.
(دختر سید رضا ریاضی)
– بی بی بتول ریاضی زوجه سید محمدنبی ریاضی پور مدفون در شاهین شهر والده سید محمد، سید علی فواد، سید منصور، سیده فریده و سیده پوران و زنده یاد سید محمدرضا ریاضی پور.
(دختر سید حسن آباد)
– بی بی معصومه آباد زوجه آقای محمدعلی عابدی زاده مدفون در شوشتر والده ناهید، آذر، مینا، و مهران عابدی زاده
(دختر سید باقر پیشنماز)
– بی بی ساره پیشنماز زوجه سید نعمت اله قیری زاده مدفون در شوشتر والده سید محمود، سیده زهرا، سیده عالیه، سیده نسرین و زنده یادان سید ناصر و سیده مهناز و سیده مرضیه قیری زاده.
( دختر سید حسین علی امین مرعشی)
بی بی فاطمه(فطین) مرعشی زوجه سید محمد جعفر مطهر مدفون در شوشتر والده سیده اقدس، سید محمدرضا، سیده صدیقه، و سید مسعود مطهر.
برای همه مادران بزرگوار از دست رفته آرزوی غفران و آمرزش ابدی و سایه محبت مادرانی که در قید حیات هستند و طول عمر آنها را از خدای منان آرزومندم. بدون شک آنها نیز مشمول تمام صفات و خصوصیاتی که برشمردم بوده و هستند.
ارادتمند : سید محمدعلی بهروزی

آبانماه 1395

Comment (6)

  • بازهم قلم شمامعجزه آفریدوشوری ازعشق به عزیزانمان که دردل خاک آرمیده اندرایادآورشد.خداوندنگهدارشماباشد

  • درود بر شما جناب بهروزی و درود به روان پاک این شیرزنان!
    براستی دست روی موضوعات جالب و خاصی می گذاری و حقیقتا همین جور است که نوشته ای .این زنان صبری پر شکوه تر از کوه داشتند و چقدر مهربان بودند و خالصانه به شوهر و بچه هایشان و بلکه تمام خاندان خدمت و محبت داشتند.آنها به کمک شوهرانشان خشت خشت زندگیشان را روی هم گذاشتند تا بنیان خانه و خانواده را بنا نهند و چه سختی ها و مرارت ها که نکشیدند. روح بزرگشان شاد باد و امید است که با بررسی زندگی آنها قدر این داشته های امروز خودمان را بدانیم.

  • درود بربرادر بزرگوارم جناب آقای بهروزی با این نگارش شیوا . سالها آرزو داشتم ازاین بزرگواران و شیرزنان سادات قیری به نحوی شایسته قدردانی و تقدیر شود ، شما این مهم را به نحوه احسنت انجام دادید . رحمت خداوند بر همهء آن عزیزان باشد . آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای جنابعالی را دارم .

  • آقاي بهروزي عزيز ، واقعا وقتي به تك تك زندگي شيرزنان فاميل نگاه ميكنم ، هركدام نمونه صبوري و مقاومت و تلاش براي آرامش خانواده بوده اند. واقعا درست اشاره كرده ايد مادري و مهر و محبت آنها فقط مختص فرزندان خود نبود ، فرزندان فاميل را مثل فرزندان خود دوست داشتند و محبت ميكردند. روحشان شاد و بهشت برين جايگاهشان .

  • تشکر فراوان از شما بهروزی گرامی که در این دنیای مردسالار که همواره نقش والای زنان شجاع و صبور مستور می ماند یادی از این عزیزان نمودید .
    بدون شک روابط سالم خانوادگی در سادات قیری یکی از افتخارات این فامیل است که همه به آن افتخار میکنیم و نقش بی بدیل این مادران محترم و عزیز در ایجاد و تداوم آن غیر قابل انکار است .

Leave Your Comment

Skip to content