جـــــزایـــــر خـــلــــیــــج هـــمـــیـــشـــه فـــارس (قسمت دوم)

 

 

جزیره مینو
جزیره مینو بين آبادان و خرمشهر واقع شده و دو شاخه اروندرود آن را فرا گرفته، در گذشته صلبوخ نام داشته است، بیشتر کاربرد تفریحی برای مردم دو شهر آبادان و خرمشهر دارد. در جزيره مينو پنج نهر جريان دارد، كه دو تاي آن‌ها ‌از رودخانه جرف و سه تاي ديگر از اروندرود منشعب مي ‌شود.

جزيره مينو از معدود نقاطي از جهان است كه در آن سيستم آبياري بصورت طبيعي و با جزر و مد آب انجام مي ‌شود و نيازي به وسايل
مكانيكي و تلمبه آب ندارد. نخل هاي بي شمار اين جزيره اكوسيستم مناسبي براي زيست پرندگان مهاجر و همچنين نيزارهاي انبوه و
رازآلود آن پناهگاه حيوانات وحشي از جمله گراز است.
جزیره قبر ناخدا
این جزيره غیر مسکونی، در دهانه خور موسي قرار دارد. جزيره قبر ناخدا از شرق به خور موسي و از غرب به خور غزلان محدود مي شود. 5 جزيره کوچک ديگر از جمله جزيره واسطه کوچک و واسطه بزرگ در اطراف این جزیره وجود دارد. در تشکيل اين جزاير عواملي چون رسوبات رودخانه اي و جريانات جزر و مد موثر بوده است، با جزر، آب دريا تا فاصله زيادي از جزيره عقب نشيني مي کند.

جالب آنکه بخش های غربی و جنوبی جزيره بسيار کم عمق است. سطح جزيره قبر ناخدا پوشيده از گل و لاي به همراه صدف هاي آهکي است و در حاشيه آن برآمدگي های صدفي به صورت نواري ممتد به موازات خط ساحلي ديده مي شود، این جزیره محل تخم گذاری پرستوهای دریایی است.
جزیره بونه
این جزیره مابین جزیره بونه به همراه دو جزیره کوچک دیگر به نام‌ های دارا و قبرناخدا در شمال غربي خلیج فارس در دهانه خورموسی در استان خوزستان قرار دارد و فاصله هوایی این جزیره از دو شهر هندیجان و بندر ماه‌شهر تقریباً برابر است. اين جزيره محل تخمگذاری پرستو های دریایی است و از دیگر گونه های پرنده موجود در جزیره می توان به سلیم خرچنگ‌ خوار اشاره کرد. جزیره خارک
این جزیره مرجانی در ۵۷ كيلومترى شمال غرب بوشهر و ۳۰ كيلومترى بندر ريگ قرار دارد، طول جزيره حدود ۸ كيلومتر و قسمت پهن تر آن در شمال به عرض حدود ۴ كيلومتر است.

جزیره خارک با داشتن مزایای طبیعی و سواحل عمیق، برای پهلو گرفتن نفت‌ کش ‌های اقیانوس ‌پیما و ایجاد لنگرگاه‌ها بسیار مناسب است به گونه ای که در این جزیره یکی از مهم ‌ترین پایانه ‌های صادرات نفت ایران از حدود 50 سال پیش بنا شده و همچنان در حال
گسترش است. یک قشر سنگی در وسط جزیره به بلندی 60 متر چون پشته سطح جزیره را پوشانده، این بلندی‌ها موجب می‌ شوند بندرگاه‌ های شرقی خارک در مقابل جریان باد که در جهت شمال غربی و جنوب شرقی می‌ وزند، محفوظباشد.

اساسا در طول تاریخ جزیره خارک برای پهلو گرفتن کشتی ها استفاده می شده است، چرا که آثاری تاریخی در این جزیره از زمان حکومت اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی کشف شده است. از آثار کشف شده می توان به گور دخمه های پالمیران، معبد نپتون، آتشکده زرتشتیان، کلیسا و دیر نسطوریان، قبرهای سنگی و استودان و آرامگاه میر محمد منسوب به محمد حنفیه اشاره کرد.
محمد حسین شریف زاد
آبان 1395

Comment (3)

  • حسین جان عالی بود و چه اطلاعات ذیقیمتی که از مکان های ناشناخته مملکت عزیز ما ایران برای ما نوشتی خدا نصیب کند این جا ها را از نزدیک ولی البته در زمستان ببینیم

  • با سلام خدمت حسین آقای بزگوار
    اطلاعات ذیقیمتی در باره جزیره مینو و جزایر خور موسی ارسال نمودید و جای تشکر دارد .
    به عنوان یکی از علاقمندان به زیست شناسی و بوم شناسی و اینکه همواره این چنین مطالب را دنبال میکنم . اطلاعات ذکر شده برای من بخصوص دررابطه با زیست بوم و نوع جانواران این جزایر بکر و تازه بودند.

Leave Your Comment

Skip to content