ده فرمان ضد سرطان

 

 

1.وزن خود را متعادل نگه دارید:اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل خطر برای سرطان است.چاقی باعث افزایش احتمال به سرطان روده،پستان(بعد از یائسگی)،دیواره داخلی رحم،مری،پانکراس،کلیه و احتمالا کیسه صفرا می شود.
2.از هر فرصتی برای افزایش فعالیت فیزیکی استفاده کنید: ثابت شده که فعالیت فیزیکی به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد.حتی احتمال می رود فعالیت فیزیکی از سرطان پستان و رحم جلوگیری کند.فعالیت متعادل یعنی 30 دقیقه پیاده روی،دوچرخه سواری یا باغبانی روزانه ضروری است البته برای افرادی که اضافه وزن دارند این زمان باید روزانه 60 دقیقه باشد.
3. از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنید: مواد غذایی با منشا گیاهی از بدن در مقابل سرطان محافظت می کنند.سبزیجات (سیر،تره و…) به احتمال زیاد از سرطان معده و روده بزرگ جلوگیری می کنند. مصرف میوه خطر ابتلا به سرطان دهان،نای،حلق،مری،ریه و معده را کاهش می دهد.ترکیبات بیواکتیو مانند سبزیجات رنگی،سبزیجات با برگ سبز و خانواده کلم و سیر و پیاز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
4. مصرف گوشت قرمز و گوشت مزه دارشده را محدود کنید: مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از خوردن گوشت های سرخ کرده بپرهیزید.مصرف گوشت قرمز(گاو،بره،خوک و اسب) و گوشت فرآوری شده(گوشت کنسرو شده با نمک یا محصولات گوشتی حاوی مواد نگهدارنده مانند کالباس،سالامی،سوسیس و… بطور قابل توجهی سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
5. از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث اضافه وزن می شوند خودداری کنید:مصرف غذاهای پر انرژی را کمتر کنید.غذاهای پرچرب و کم فیبر یا نوشیدنی های حاوی شکر زیاد پرانرژی هستند.
6.دود سیگار و مشروبات الکلی:سیگار و مشروبات الکلی عامل انواع متنوعی از سرطان دهان،مری،نای،حلق،حنجره،پستان و ریه هستند و برای پیشگیری از سرطان بهتر است دور آنها را خط بکشید.
7.کمتر غذاهای پر نمک بخورید:مصرف غذاهای پر نمک یا غذاهای فرآوری شده با نمک را کاهش دهید.
8. خود سرانه مکمل نخورید:از مکمل های غذایی برای پیشگیری از سرطان استفاده نکنید.بطور کلی مکمل های غذایی نقش بسزایی در جلوگیری از سرطان ندارند و بیشتر مکمل ها باعث سرطان نمی شوند ولی بعضی از آنها خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهند.
9. تازه مادران از شیردهی غافل نشوند:شیردهی به مدت حداقل 6 ماه بعد از تولد نوزاد به همه مادران توصیه می شود.چون شیردهی خطر سرطان پستان را در زنان کاهش می دهد حتی کودکانی که شیرمادرخوار هستند در آینده کمتر به سرطان مبتلا خواهند شد.
10. درمان شدگان شیوه زندگی خود را اصلاح کنند:نجات یافتگان از سرطان بعد از اتمام درمان حتما باید تحت نطر پزشک بمانند و کاملا شیوه نادرست زندگی شان را تغییر دهند و این 9 نکته در مورد پیشگیری از سرطان را که در این مبحث ذکر شده رعایت کنند.
منبع: ماهنامه سلامت مورخ 5 دی 1394
سید محمد ریاضی پور

فروردین 1395

Comment (1)

  • احسنت ا سید محمد چه موضوعات جالب و مفیدی امید اینکه از این مطالب بیشتر در سایت گذاشته شود.

Leave Your Comment

Skip to content