گیسوان لطیف بیشه

 

 

استان لرستان یكی از استان‌های غربی كشور زیبای ایران است، كه با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی میزبان بوم گردان آگاه است‌. یكی از زیباترین نقاط دیدنی این استان آبشار«بیشه» واقع در شهرستان خرم‌آباد است‌. كافی است مهمان جاده‌های زیبای لرستان با دشتها و دامنه‌های وسیع، مردمان ساده و مهربان و رودخانه‌های پرآب و پل‌های تاریخی آن شویم‌. برای رسیدن به آبشار بیشه دو راه وجود دارد‌. راهی برای كسانی كه می‌خواهند با جاده‌ها همنوا باشند و پرسان پرسان از خرم‌آباد به سمت پلیس راه خرم آباد ـ بروجرد حركت كنند، و از آنجا راه جاده سپید دشت را پیش گیرند‌.
پس از طی 40 كیلومتر سه راهی خودنمایی می‌كند كه تابلوی میراث فرهنگی ادامه راه را نشان خواهد داد، در این سه راهی راه سمت چپ جاده منتهی به آبشار بیشه است‌. از سه راهی تا ایستگاه بیشه 25 كیلومتر فاصله است كه تمام مسیر كوهستانی و پر پیچ و خم است‌. جاده بطور كامل آسفالت و یك بانده است‌. كیفیت آسفالت خوب است‌. اگر از این مسیر استفاده فرمایید، از پلیس راه تا ایستگاه بیشه مجموعاً 65 كیلومتر راه است و بدون توقف، حدود یك ساعت زمان صرف خواهد شد‌. 25 كیلومتر آخر، در روزهای غیرتعطیل كم تردد است اما در ایام تعطیل جاده نسبتا پر تردد خواهد شد، روستای بیشه در قلب اشترانكوه كه به اعتقاد برخی به دلیل توالی قله‌های بلند آن به كاروانی از شتر می‌ماند، واقع شده است‌.
در راه از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرند و در نهایت در كنار روستای بیشه اتومبیل خود را به كناری پارك كرده و از زیر پل راه آهن تهران اهواز پیاده روی كوتاهی را برای رسیدن به آبشار انجام دهند‌. راه دیگر كه به مذاق بوم گردان بیشتر خوش خواهد آمد، راهیست كه از ریل‌های راه آهن می‌گذرد‌. بوم گردی را به این قرار تعریف می‌كنند كه:«سفر مسوولانه به محیط زیست و بازدید از مناطق طبیعی برای لذت بردن، بهره مندی و درك طبیعت، همراه درك ویژگیهای فرهنگ بومی كه به حفظ محیط زیست كمك می‌كند و دارای تاثیر بسیار كم گردشگر بر محیط زیست است»كافی است به شهرستان دورود بروند، ایستگاه راه آهن دورود كه در میانه راه خط آهن تهران اهواز واقع است، هر روز شاهد حركت قطارهای محلی و قطار تهران اهواز است‌.
می‌توان برای رسیدن به آبشار بیشه از قطار محلی بهره برد‌. و با قطار به 35 كیلومتری جنوب شهر دورود سفر كرد‌. قطار تهران – اهواز ساعت 2 تا2:30 بامداد توقفی 5 دقیقه‌یی در دورود خواهد داشت كه برای سفر گزینه خوبی نیست‌. دو قطار محلی در دو وقت به سمت بیشه حركت می‌كنند یكی ساعت 6:30صبح ایستگاه دورود را به مقصد سپید دشت ترك خواهد كرد و دیگری بین ساعت 13 تا 14 به سمت چم سنگر حركت خواهد كرد‌. این قطارها برای كسانی كه به فرهنگ و لمس جوامع محلی علاقه‌مندند بسیار جذاب خواهند بود‌.
از ورود قطار به این مناطق 80 سال می‌گذرد، و این قطار جزئی از زندگی مردم محلی است این قطارهای اتوبوسی از میان روستاها و كوه‌ها و تونلها مسافران به مهمانی جنگلهای بلوط دامنه‌های زاگرس می‌برند‌. گاه در میانه راه روستایی دل پاكی دست بلند می‌كند و قطار می‌ایستد تا او با مرغ و خروسهایش به جمع مسافران مهربان سپید دشت یا چم سنگر بپیوندد، شماره واگن یا صندلی در كار نیست‌. این قطار مانند مینی‌بوسهای درون شهری است‌. اگر جایی برای نشستن بود مسافران می‌نشینند و گرنه تا مقصد كه زیاد هم فاصله‌یی ندارد ایستاده گل می‌گویند و گل می‌شنوند‌.
گردشگران نیز با آغوش باز پذیرفته می‌شوند و فرصت دارند تا با هموطنان بختیاری دمی را به سخن گفتن صمیمانه بپردازند از آداب و رسوم محلی بپرسند، خواهند شنید كه ایستگاه پیش از ایستگاه بیشه قارون نام دارد و به اعتقاد محلی‌ها، محل اختفای گنج قارون است‌. یا اینكه نانی كه از بلوط می‌پزند مرهم و دوای معده درد می‌شود‌. پس از حدود 35 دقیقه پا به پای رودخانه سزار به شوی آبشار بیشه می‌رسند‌. آبشار بیشه با ارتفاع 58 متر مانند گیسوان سپیدی از دل بیشه پشت ایستگاه قطار روان است، پس از پیاده شدن از قطار و طی تقریبا 1 كیلومتر به سمت دره‌یی كه رودخانه پر آب سزار در آن روان است،
می‌توان آبشار بیشه را دید كه با لطافت از چشمه‌های متعددی سرچشمه گرفته و به رودخانه می‌ریزد‌. تاج این آبشار در فصول پر آب 20 متر است و از فروردین تا آبان ماه قابل بازدید است كه مناسب‌ترین فصل برای بازدید از آبشار اردیبهشت و خرداد ماه است‌. برای برگشت كافیست از ایستگاه هنگام پیاده شدن ساعت برگشت قطار پرسیده شود و دوباره همان لذتها را در راه برگشت می‌شود تجربه كرد‌. به نظر می‌رسد آبشار بیشه از نظر بافت مردم شناختی و طبیعی قابلیت خوبی برای جذب گردشگر دارد‌.
لیكن جذب گردشگران و روانه‌سازی آنها به این منطقه می‌بایست با مطالعات زمینه ساز همراه باشد‌. باید تمهیداتی برای تعیین ظرفیت تحمل منطقه، آموزش به جامعه محلی، آموزش به گردشگران، تامین زیرساختهای لازم
مانند راه دسترسی، امكانات بهداشتی و پذیرایی محیط زیست محور، امكان دفع زباله به صورت استاندارد كه منجر به آلودگی محیط نشود، اندیشیده شود‌. شایسته است گردشگران آگاه همانند تمام بوم گردان سراسر دنیا پس از قدم نهادن در این منطقه جز عكس با خود چیزی به یادگار نیاورند‌. و جز ردپای خود بر چیز دیگری در محیط
به یادگار نگذارند‌. تا آیندگان نیز از زیبایی‌های بیكران طبیعت ایران بهره‌مند گردند‌.
مهسا مطهر
كارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم
آذر1394

Comment (4)

  • بسيار جامع و كامل . عمري باقي باشد از نزديك اين مكان به نظر زيبا را از نزديك زيارت كنيم . مرسي مهسا جان از حسن انتخابت .

  • درود بر مهسا خانم!
    بسیار جالب و آموزنده است . امید است فرصتی باشد تا از این همه زیبایی در کشور دیدار و لذت ببریم. منتظر مطالب بعدی هستیم.

  • خیلی جالب بود باور کنید سالها ما در اهواز که بودیم تعریف اینجا را شنیده و هر بار که تصمیم میگرفتیم برویم جور نمیشد توضیحات مهسا جان انگار که ما را به آنجا برده و عکس زیبای آبشار آنجا روح آدم را جلا میدهد . آفرین مهسا جان موفق باشی عزیزم

  • با تشکراز مهسا خانم عزیز ، مطلب شما مرا به یاد دوران خوش دانشجویی انداخت . در آن سالها بارها با اکیپهای دانشجویی روزها و شبهای زیادی را در مسیرهای مختلف این مناطق بسر بردیم و از طبیعت بکر آن لذت بردیم . همتی و فرصتی میخواهد تا با طبیعت گردی ضمن کوشش برای سلامتی ، با مناطق مختلف ایران آشنا شویم . البته چنانکه نوشته اید تاسیس امکانات گردشگری میتوانداین امر را تسهیل کند.

Leave Your Comment

Skip to content