گمان میکنی پیری چیست؟

 

 

پیری تنها فرسودگی جسم نیست، فرسودگی جسم و باور اینکه این فرسودگی ناتوانی به همراه می آورد، با هم پیری را تشکیل می دهند. کسی پیر شده که نه تنها توان جسمی اش به حد قابل توجهی کاهش یافته که باور کرده این کاهش توان جسمی او را نا توان کرده است. اما این باور از کجا می آید؟ اگر در غار و با شکار زندگی می کردیم،اگر جامعه و روستا و شهر و خانواده هیچ یک معنا نداشتند،حتما آدمی که جسمش فرسوده بود محکوم به حذف بود. اما اکنون که چنین نیست،آدم ها در کنار هم زندگی می کنند،فضای زندگی شان را متناسب با نیاز هایشان طراحی می کنند و تغییر می دهند. نهاد های اجتماعی می سازند که کار این نهاد ها ،حمایت از آدم ها و خصوصا آدم های ناتوان است. پس چرا باز مردم حس ناتوانی می کنند؟
چند روز پیش فیلم کوتاهی دیدم از یک قهرمان شنا در المپیک سالمندان .تا بحال اسم المپیک سالمندان را نشنیده بودید؟ این قهرمان شنا وقتی با قدرت و زیبایی مسیر را شنا کرد و برنده شد و از آب بیرون آمد گفت: سن شناسنامه ای من 72 سال و سن سلامت من 46 سال است.
در اطراف خودمان چند سالمند می شناسید که بتواند در سن 72 سالگی در یک رقابت ورزشی مثل شنا شرکت کند؟ چند سالمند می شناسید که اگر شاخصه های سلامتشان را بررسی کنند سن شناسنامه شان از سن سلامتشان بیشتر باشد؟
با کمال شرمندگی ما جامعه پیرامونی خوبی برای سالمندانمان نیستیم. ما به جای توانمند ساختن، آنها را به این باور می رسانیم که دیگر باید کنج خانه بنشینند.
این نه تنها بی انصافی و ظلم در حق سالمندان است که اتلاف سرمایه های اجتماعی نیز هست. تجربه،توان فیزیکی و فواید حضور شاداب سالمندان را از جامعه دریغ می کنیم و سالمندان را چنان منزوی می کنیم که در عمل فقط هزینه هایی برای جامعه باشند. کسی که در 55 سالگی بازنشسته اش می کنیم ،نخستین و آخرین پیامی که از این عنوان جدید می گیرد این است که “بنشین” واقعیت این است که 55 ساله ها هنوز می توانند با سلامت و شادابی کامل بدوند. پس اگر در اطرافتان سالمندی دارید،به او کمک کنید که سالمندی را معادل از کارافتادگی نبیند و اگر سالمند هستید با نگاه خطای اجتماعی مبارزه کنید و سلامت و شادابی خودتان را حفظ کنید.

 

سید محمد ریاضی پور

مهر ماه 94

Comment (2)

  • احسنت ا سید محمد که گل گفتی بنظر من سالمندی تا قبل از بیماریهای خاص سالمندی که فعالیت را از سالمند میگیرد بهترین دوران زندگی است به پشتوانه تجربه و بصیرت ارزشمند از روز و روزگار چقدر با تسلط و بی دغدغه میشود زندگی کرد ورزش و پیاده روی موسیقی تفریح و خواب راحت فعالیتهای روزمره همه چیز معنای واقعی پیدا میکند. به امید سلامت سالمندان طایفه

Leave Your Comment

Skip to content