با آذر خانم تجلی اولین خانم لیسانسه فامیل بیشتر آشنا شویم

 

 

آذر (عالیه) تجلی سومین فرزند سید حسن تجلی و سیده ساره قیری زاده در اول آذرماه سال 1328در شهرستان خرمشهر دیده به جهان گشود. وی دوران بچه گی و مدرسه را تا کلاس چهارم دبستان در خرمشهر و کلاس پنجم ابتدائی تا پایان دوره اول متوسطه را در تهران سپری کرد.
آذر خانم در سال 1345 و در سن 17-16ساله گی با داشتن مدرک سیکل متوسطه با آقای سید محمد مرعشی پور از سادات جلیله مرعشی که بیشترین تعداد منسوبین به سادات قیری را تشکیل میدهند، در شهرستان اهواز ازدواج نموده و زندگی مشترک خود را در آنجا شروع کرد. ثمره این ازدواج فرخنده دو دختر بنامهای الهام و مرجان و یک پسر بنام مهیار میباشد.
آذر خانم تعریف میکند که در شروع و دوران اولیه زندگی مشترک کماکان از اشتیاق به تحصیل برخوردار بوده و مترصد فرصتی مقتضی برای ادامه تحصیل بود. تا اینکه در سال 1349 با مرگ نا بهنگام پدر بزرگوارش مرحوم سید حسن تجلی ضربه روحی بزرگی باو وارد آورد.، .بگونه ای که تالمات روحی شدید ناشی از فقدان پدر او را در آستانه افسردگی روحی قرار داد. مراجعات مکرر به پزشک و دارو مثمر ثمر نبوده تا اینکه بنا بتوصیه زنده یاد دائی محمودیان به روانپزشک مراجعه میکند. وی آذر خانم را به شروع و پیگیری هدفی جدید برای رهائی از افسردگی ترغیب میکند وهمین تجویز منطقی ، اشتیاق خفته او به ادامه تحصیل را شعله ور ساخت و انگیزه ای قوی از طرف پدر مرحوم که شیفته بچه های درس خوان و تحصیل کرده بود، موتور محرکه او شد. و بدین ترتیب بعد از پنج سال زندگی مشترک و رنج فقدان پدر، در مهر ماه سال 1350 در کلاس دهم شبانه در اهواز ثبت نام کرد. در سال 1353 موفق به اخذ دیپلم متوسطه گردید و جالب اینکه همان سال در کنکور دانشگاه قبول شد. (هم سن و سالهای آذر خانم میدانند که قبول شدن در کنکور آن سالها چقدر سخت بود) . حالا دیگر برای تحصیلات دانشگاهی الزامأ باید به تهران نقل مکان میکرد و این برنامه با داشتن دو فرزند دختر یکی الهام در کلاس دوم دبستان و مرجان یک ساله و همچنین دوری از همسر و خانه بسیار دشوار بود. قطعأ موافقت بزرگ منشانه و قبول مشکلات مربوطه توسط همسرشان آقای سید محمد مرعشی پور، مسیر راه را برای وی هموار کرد.
آذر خانم در سال 1358 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و اولین زن لیسانس فامیل بحساب آمد و سپس مجددأ به اهواز برگشت و بعنوان آموزگار در آموزش و پرورش انجام وظیفه نمود.
وی در سال 1387 باز نشسته شد و این بار غم از دست دادن خواهر خود فریبا و برادرش سعید باز هم تالمات روحی گذشته، زندگی او را بشدت تحت تاثیر قرار داد. اما مشکلات روحی روانی عامل باز دارنده وی در شوق به تحصیل نمیشد برای اینکه مرحوم عمو تجلی نه تنها بچه های خود که همه بچه ها را به تحصیل و درس خواندن توصیه میکرد و درس خوانها را بشدت دوست میداشت.
در امتداد این انگیزه قوی بود که آذر خانم برای کارشناسی ارشد اقدام و در سال 1390 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه اخذ نمود.
وی اینک بعنوان استاد دانشگاه و در سن 66 ساله گی مشغول تدریس است.
از خاطرات اولین روز تدریس بعنوان استاد در دانشگاه میگوید که وقتی وارد کلاس شد با چشمانی اشکبار اما قلبی سرشار از سرور و شادمانی مرحوم پدر و مادر خود را بیاد آورده ضمن افتخار فرزندی آنها از اینکه توانسته بود با همه مشکلات و ناراحتی های طاقت فرسا روح پدر را در تحقق آرزویش شاد کند بخود میبالید.
توصیه و نصیحت آذر خانم به جوانان فامیل اینست که برای درس خواندن و تحصیل هیچوقت دیر نیست و خواستن توانستن است و چنین گفت پیغمبر راستگوی ز گهواره تا گور دانش بجوی.
گردآورنده : سید محمدعلی بهروزی

خرداد1394

 

IMG-20150616-WA0000 (1)

Comment (8)

  • باسلام و عرض ادب به آبجی آذر عزیز : بدون شک شما از افتخارات فامیل ما بوده و هستید پشتکار و کوشش شما با وجود مشکلات فراوان و دروس مشکل فابل تحسین میباشد . انشاءالله در کنار جناب آقای مرعشی و فرزندان همواره سالم و موفق باشید .

  • با درود به خانم آذر تجلی و تشکر از آقای بهروزی که با بینایی خاص خودش به این کار مبادرت نمود. بله واقعا چنین اشخاصی مایه افتخار و سرمشق بقیه بخصوص جوانان می باشند که در هر شرایط نباید از تلاش و کوشش دست برداشت و نباید گذاشت نا ملایمات زندگی ما را از پیمودن راه باز دارد. ما همگی به وجود ایشان مباهات می کنیم و آرزوی طول عمر برای ایشان و خانواده محترم می نماییم.

  • از افتخارات فامیل هستند و از کوچکی بیاد دارم که تلاش زیادی را درجهت کسب علم و معرفت بکاربستند چراکه فرزند مرحوم عمو تجلی هستند که بسیار به درس خواندن و کسب مدارج بالا همه عزیزان را سفارش میکردند هر کجا که باشند در زندگی موفق و موید و سلامتی برای خود و خانواده محترم را آرزو دارم

  • آبجي آذر عزيز هميشه يكي از نمونه هاي فاميل بزرگ سادات مي باشند. به وجودش افتخار مي كنم و خيلي مشتاق ديدارش هستم .

  • درجایی خواندم موفق کسیه که باآجرهایی که به طرفش پرتاب میکنند خانه ای بناکند.آبجی آذرباتمام مسئولیت های خانه داری بچه داری کار تدریس و….توانسته است مرحل موفقیت رابگذراند . ایشان یکی ازافتخارات سادات بزرگ قیری میباشند.خداوندایشان وخانواده محترمشان رادرپناه خودنگه دارد. آمین

  • باسلام وسپاس خدمت عزیزانی که لطف کردند ومراشرمنده محبت خودساختند ابتداازبهروزجان که مقاله زیبایی رازحمت کشیده ونوشته اند وسپس ازعلی فواد عزیز ومحمدجان وداش فخرالدین عزیزورضاجان وفخرالدین جان وفروغ نازنین وروزی گلم … ارزوی من همانند پدرومادم پیشرفت همه جانبه فرزندان فامیل عزیزم است ان شالا همه دکترا وفوق دکترا بگیرند ودرهر رشته کاری وتحصیلی سرامد باشند امین یا رب العالمین بازهم ازعزیزانم ممنونم

Leave Your Comment

Skip to content