هیچ کس همراه نیست

 

 

هیچ کس تنها نیست حتی اگر بخواهد تنها باشد . هر کسی یک دوست کوچک دارد که آنرا با خودش همه جا ببرد. نمی شود از این دوست جدا شد صبح ها وقتی می خواهیم از خانه بیرون برویم او را می بریم و یک لحظه از خود جدا نمی کنیم. همیشه نزدیک ماست توی کیف ،توی جیب ، روی قاب چرمی کمربند و روی میز می نشیند و گاهی هم به برق وصل میشود تا انرژی کافی برای روشن و خاموش شدن و حرف زدن داشته باشد . کسی نمی داند وقتی سارقان می خواهند از کسی زورگیری کنند آدم ها برای دادن کیف پولشان بیشتر مقاومت می کنند یا گوشی همراه و بعدا کدامیک را زودتر پیگیری می کنند اما می دانیم که بدون تلفن همراه احساس می کنیم نوعی نقص عضو پیدا کرده ایم . وابستگی به اشیا پدیده جدیدی نیست ، مردانی که به موتور سیکلت و خودرو علاقه دیوانه وار داشتند سعی می کردند تمام روزشان را به شکلی کنار آن باشند و به هر بهانه ای سویچ را بچرخانند و دستی به فرمان بزنند . اگر این وسایل بیش از اندازه بزرگ نبودند آنها را درون خانه می آوردند تا تمام شبانه روز را کنار هم باشند.
تلفن همراه با همان توانایی اول خود یعنی برقراری تماس صوتی توانست تاثیر زیادی در ارتباط بین مردم داشته باشد اما الان که نوبت به نسل های 3 و 4 اینترنت رسیده است همراه ما توانایی های خودش را چند برابر کرده است انبوه برنامه هایی که روی گوشی های لمسی کار گذاشته می شوند می توانند تمام وقت یک نفر را پر کنند و دایم برای او سرگرمی بسازند . می شود بازی کرد ، با دوستان کنفرانس چند جانبه گذاشت و از آخرین عکس ها و فیلم های پر بیننده با خبر شد . گوشی تلفن همراه سبک زندگی ما را عوض کرده است و همین هم باعث نگرانی عده ای شده که نکند ارتباط های مستقیم زندگی گذشته را به خاطر خیره شدن به صفحه آن از دست بدهیم .
اگر یک روز صبح آن را در خانه جا بگذاریم ، برای برداشتنش بر می گردیم و اگر زیاد دور شده باشیم دایم نگران این هستیم که بدون ما تنها مانده است اگر نشان انرژی اش کم بشود دور تا دور خودمان را نگاه می کنیم تا منبع تغذیه ای پیدا کنیم .
ما از دوستانمان دلخور می شویم و با آنها قهرمی کنیم اما با همراهمان هیچ وقت قهر نمی کنیم .ممکن است یک روز درست کار نکند و کارمان را به موقع راه نیندازد اما باز هم این ما هستیم که منت کشی می کنیم و اگر مریض شود می خواهیم مریضی اش را درمان کنیم . گم کردن همراه اظطراب زیادی درست میکند زیرا راز هایی دارد و چیزهایی می داند که نباید دیگران از آن با خبر شوند اگر همراه دزدیده شود و به دست نااهل بیفتد که دیگر کار از کار گذشته است . گوشی همراه ، باریک و سبک و خوش دست ساخته می شود و هر روز امتیازات جدیدی برای آن پیدا می شود البته این رابطه میان انسان و همراه ، بی وفایی هم دارد و گرنه به همان گوشی های قدیمی با کلید های بزرگ و صفحه های یک رنگ سبز وفادار مانده بودیم و دل به گوشی های براق و صاف امروز نمی سپردیم.

بااحترام

سید محمد ریاضی پور

اردیبهشت 1394

Comment (7)

  • دقیقا همینه با پیشرفت تکنولوژی وابستگی ها به اینجور وسایل بیشتر شده چه خوبه که بتوانیم استفاده از این تجهیزات روبه خوبی مدیریت کنیم

  • به نام خدا
    جناب آقاي رياضي پور
    با سلام
    از مطالعه دست نوشته تان لذت وافر بردم .
    ياد جمله زيبائي از يكي از ابرمردان تاريخ ، نلسون ماندلا افتادم :

    انسانها آفريده شده اند كه عشق بورزند و به آنها عشق ورزيده شود .
    اشياء ساخته شده اند كه مورد استفاده قرار بگيرند .
    دليل آشفتگي هاي دنيا اينست كه :
    به اشياء عشق ورزيده مي شود و انسانها مورد استفاده قرار مي گيرند ….
    با احترام

  • بسیار مطلب جالب و پرباری بود محمد جان متاسفانه این همراه امروزی ما را ازلذت بودن با همراهان قدیمی دور کرده ولی عصر تکنولوژی است چه میتوان کرد

  • با تشکر از برادر عزیزم که مورد مبتلا به همه را مطرح نمود با توجه به مقاله مدیریت زمان فرخ جان عزیز بخصوص به جوانان گوشزد نمایم که در استفاده از گوشی تلفن همراه خود مدیریت زمان را فراموش ننموده و در مواقع ضروری و حتی المقدور تنهایی از آن استفاده نمایند چون بکرات دیده شده که حتی در مهمانی های شلوغ هم کسانی هستند که در گوشه ای نشسته و مشغول نگاه کردن به گوشی خود هستند . در خانه و در جمع خانواده که به جای خود .

  • بله درست است خوب نوشتی محمدجان از این مطالب که ذهن خلاق تو, جذب میکند باز هم بنویس .

  • متاسفانه بعضي ها
    موبايلشون رو از همسر و بچه هاشون بيشتر دوست دارن
    خدا همه ما رو به راه راست هدايت كنه انشالله

    محمد جان
    جالب بود مثل هميشه
    ممنون

Leave Your Comment

Skip to content