زندگـــیـــنـــامه شیـــــخ محمـــــــــد تـــــقی شوشتــــری

 

 

علامه شيخ محمد تقي شيخ شوشتري، فرزند شيخ محمدكاظم، فرزند شيخ محمدعلي، فرزند آيت اللـه شيخ جعفر شوشتري، در سال 1320هـ.ق(1281 خورشيدي) در نجف اشرف متولد شد و در سن 7سالگي خانواده ايشان به شوشتر بازگشتند.


مقدمات و سطح را نزد اساتيدي چون مرحوم سيد حسين نوري، سيد محمد علي امام و سيد علي اصغر حكيم گذراندند. پس از آن نيز با استفاده از كلاس درس اساتيدي چون آيت امحمدتقي شيخ الاسلام و آيت ا…سيد مهدي آل طيب و پدر خود، به درجه اجتهاد رسيدند. ايشان در سال 1314شمسي، براي مخالفت با كشف حجاب، جلاي وطن كرده به عتبات مهاجرت نمودندودرحوزه هاي علميه نجف و كربلا به كسب علوم ومعارف اسلامي ادامه دادند


علامه در شرح زندگي خود مي گويند: «محل تولد بنده نجف است، والدين مادرم اهل كرمان بودند در نجف ساكن و مجاور شده بودند و مادر بنده در نجف متولد شد. پدرم نزد آقا سيد محمد كاظم يزدي و آخوند ملا كاظم  خراساني، مشغول تحصيل بود و سپس به شوشتر آمدندمدت كمي از زندگي ما در شوشتر نگذشته بود كه والده بنده فوت شد و بعد از مرگ والده نزد چندتن از آقايان مثل آقا سيد حسين نوري و آقا سيد مهدي آل طيب و…مشغول درس خواندن شدم. زماني كه دوران بي حجابي در ايران آغاز شد روزي كه داشتند زنها را با طبل و علم كشف حجاب مي كردند بنده به عراق رفتم و حدود شش سال در آنجا ماندم، درعتبات كه بودم قاموس الرجال در دو جلد نوشتم، بعد چهار جلد شد، بعد مرتباً بر مطالبش اضافه كردم


ایشان در ادامه شرح حال خود ميگويند:


درعتبات كه بوديم كفران نعمت زياد مي شد، در مساجد و جاهاي  ديگر  نان و چيزهاي ديگر مي ريختند، من هم گاهي از آن نان به منزل مي بردم و ديگر نان نمي خريديم و با پول نان كتاب مي خريدم 

علامه شيخ در سال 1320شمسي پس از سپري شدن دوران حكومت رضا شاه، به شوشتر بازگشتند و ضمن تدريس علوم اسلامي به تحقيقات خود نيز ادامه داده و طي 96 سال عمر پر بركت خويش آثار متعددي به جهان علم و ادب عرضه داشتند.


سرانجام  صبحگاه روز 29/2/1374 مصادف با 19ذيحجه 1416قمري دعوت حق را لبيك گفته و درتاريخ 31/2/1374 پيكر مطهرشان با حضور انبوه مسلمانان مخلص و با ايمان كه از جاي جاي اين سرزمين پهناور گرد آمده بودند، با شكوه و جلال و صف ناپذيري تشييع گرديد و در كنار بقعه سيد محمد گلابي، در شوشتر به گنجينه خاك سپرده شد.


هم اكنون منزل شخصي علامه وقف كتابخانه آستان قدس رضوي مي باشد و آثار گرانبهايش نيز در اين كتابخانه و لوازم شخصي ايشان در اتاق شخصيش به همان صورت نگهداري مي شود و مرقد مطهرش هر روز پذيراي تعداد زيادي از زائرين مشتاق و دوستداران ايشان مي باشد.


همچنين همه ساله هفتم محرم، هيأت هاي عزاداري ضمن عزاداري براي سرور و سالار شهيدان به سمت مرقد علامه شيخ(ره) روانه شده و ياد آن محبّ اهل بيت را گرامي مي دارند.

 


تالیفات شیخ محمد تقی شوشتــــری


قاموس الرجال؛ مهمترين تأليف علامه شيخ مي باشد كه در 14 جلد نوشته شده و ايشان را به «صاحب قاموس الرجال» مي خوانند.
النجعة في شرح اللعمه
بهج الصباغه في شرح نهج البلاغه
آيات البينات في حقيه بعض المنامات
الاربعون حديثا
رساله در محاكمه بين شيخ صدوق و شيخ مفيد در يك مسأله كلامي
الرساله المبصره في احوال البصيريه
قضاء اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب(ع)
الاوائل
البدايع
رساله في تواريخ النبي و آلال
اخبار الدخيله
مقدمه توحيد مفضّل
و چندين كتاب خطي منتشر نشده

همچنین سیمای جمهوری اسلامی درسالهای گذشته فیلم مستندی از ایشان تهیه وپخش نمود که بنده در حال پیگیری برای بدست آوردن نسخه ای از این مستند میباشم که در سایت قرارداده شود .

همچنین دکتر علی شریعتی درکتاب کویر خود با اشاره به علامه شیخ شوشتری از ایشان بعنوان عالمی آگاه وعالیقدر یاد وقدردانی نموده است .

خود بنده هم در سنین جوانی افتخار حضور در محضر ایشان را داشته واز این حضور استفاده معنوی فراوانی برده و کتاب معروف قضاوتهای امیرالمومنین را که از کتب ارزشمند ایشان میباشد را از دست خودشان هدیه گرفته ام .

sheykhتعدادی از اعضای خاندان سادات قیری هم توفیق زیارت این عالم بزرگواررا داشته اند ومیتوانند با بازگویی خاطرات خود به جوانان سادات آنها را هم با این شخصیت عرفانی آشنا سازند

روحش شاد و با اولياء محشور باد.

با احترام

سید مسعود مطهر

 

Comment (4)

  • اقا مسعود
    خيلي مفيد و بجا بود
    به نظرم انتخاب درست و لازمي بود. دست درد نكنه. به اميد كارهاي نوين و جديد بيشر از شما.

  • خدا رحمت کند ایشان را که از بزرگان و جزو افتخارات شوشتر و جهان اسلام بودند روحشان با اجداد طاهرین قرین باد

  • آقای مطهر
    مطالبی را که عنوان فرمودید بسیار جالب است اما این مطالب تکرار مطالب دیگر می باشد که در سایت های دیگر می باشد ای کاش به تاثیرات علمی و مذهبی این عالم بزگوار در اسلام و جهان اسلام می پرداختید.

  • سرکارخانم مژده باقری
    باتشکرازشما بخاطرمطالعه متن ونکته بینی شما .بنده متاسفانه افتخارآشنائی با شمارا نداشته ام واین هم از بیداد زمانه است
    درارتباط با نکته ای که فرمودید بایستی عرض کنم بنده درمقامی نیستم که بخواهم درباره شیخ بزرگوارمطلبی ازخود درج کنم چه بسا فرهیختگان بسیاری هستند که که هنوز مشغول تحقیق درباره کتابهای این عالم بزرگ وشناخت شخصیتی ایشان هستند .تحقیق درباره تاثیرات علمی ومعنوی ومذهبی ایشان بایستی توسط دیگر فرهیختگانی انجام گیرد که در این امور سالها دارای سابقه ومطالعه
    درباره شخصیت های گرانقدر علمی ومعنوی میباشند .
    مطالب ارائه شده از منابع مختلف جمع آوری وجهت آشنائی جوانان سادات که احیانا با ایشان آشنائی نداشته اند نگارش شده وعمدتا در ارائه مقالات سایت ها این روش مرسوم است .همانطور که در این سایت وسایر سایت ها ملاحظه میفرمائید بیشتر مطالب بجز خاطرات
    از منابع مختلف انتخاب وجهت اطلاع ومطالعه درج میگردد.
    چنانچه بنده هم بخواهم درباره موضوع مورد اشاره شما مطلبی ارسال نمایم بایستی این مطالب را از سایت ها وکتابهای موجود برداشت نمایم .بهرحال چنانچه در این باره مطالبی بدستم رسید درسایت درج خواهد شد.
    موفق باشید
    سید مسعود مطهر

Leave Your Comment

Skip to content