شــــــوشتــــر را بيشـــتـــر بشنـــــــاسيــــــــم (گــردآورنده: سیــــد علی (رضا)آبـــاد)

با سلام :

اگه اجازه بدين با انتخاب موضوع بالا يه مقداري  اطلاعات خودمون رو از شوشتر عزيزمون   بالا ببريم  ( بخصوص براي  بعضي از ما كه افتخار زندگي در شوشتر را نداشتيم  و به طبع اون  اطلاعات كمتري نسبت به شوشتر  داريم) بقيه هم اگه ميتونن و چيزي دارن لطفا بفرستن.

توضيح اول:

اينكه اين مقاله را بنده از منبع خاصي نقل قول ميكنم و دست نوشته و يا تحقيق بنده نيست فقط نقل قول ميكنم .

توضيح دوم :

براي من خيلي جالب بود و اگر شما عزيزان هم به متن مقاله دقت كنيد  حتما متوجه ميشين  كه چرا بزرگان و نيا كان و بعضي عزيزان به شوشتر  ” شهر ” ميگن  ( سؤالي كه سألها در ذهن من بود )

 

شوشتر:

پرفسور گيرشمن باستان شناس نامدار فرانسوي  غار پبده در شمال شرقي شهر شوشتر را نخستين سكونت گاه إنساني در ايران ميداند و قدمت سكونت در شوشتر را به ده هزار سال تخمين ميزند. باستان شناسان در سال ١٣٨٣ با كاوش  تل ابو چيزان شوشتر به اثاري برخورد كردند كه رد پاي حكومتهاي أوليه شوش را در هفت هزار سال پيش در شوشتر نشان داد. ابن مقنع گويد:  ” اول شهري كه پس از توفان نوح بنا نهادند شوش و شوشتر بود ”

برخي مورخان گفته اند شوشتر را هوشنگ پيشدادي بنا نهاد، هنگامي كه وي از شوش به تفرج خارج گشت و به دشتي خوش اب و هوا با رودخانه اي پر اب و جنگلهاي پر درخت رسيد و به ان منطقه صفت أفضل بر شوش نسبت داد “شوش تر” يعني از شوش بهتر و دستور داد شهري به غايت زيبا و عظيم بنا كنند در روزگاري كه رسم زندگي بر كوچ نشيني بوده  سنگ بناي شهري را بنا نهادند كه پس از طي هزاره ها تا امروز آباد است.

متون تاريخي بسياري از وجود قلعه سلاسل و نهر دارا يا داريوش شوشتر حكايت ميكنند كه اين آبادي شوشتر را در دوران هخامنشي إثبات ميكند. از دوران اشكانيان نيز باستان شناسان أشياء و سفالهاي بسياري در محدوده شهر شوشتر كشف كرده اند. اما شوشتر در زمان ساسانيان از شهرهاي مهم ايران بوده و توجه حكومت را بسيار به خود معطوف كرده است به گونه اي كه والرين امپراطور روم ( معروف به قيصر روم ) را كه شاپور اول ساساني أسير كرده بود به آبادي و عمران شوشتر مي گمارد و بنا يا تجديد بناي سد شادروان را به وي مي سپارد. در دوران ساسانيان تأسيسات آبي عظيم و پيچيده اي در شوشتر ساخته شده است كه اكنون از مجموعه آنها به عنوان بزرگ ترين موزه أبي دنيا ياد  ميكنند.سدها، پلها،آسيابها، و كانالهاي بسياري از آن دوران در شوشتر به يادگار مانده است.

بند قيصر يا پل شادروان شوشتر:

اين پل بند  مربوط به دوران ساساني است پل شادروان شوشتر قديمي ترين پل جهان مي باشد كه داراي ٤٤ دهنه ميباشد و حدود ٥٠درصد آن باز سازي شده است. پادشاه به موجب روابط شرقي، شاپور يكم ساساني پس از اسارت والريانوس امپراطور روم او را مجبور كرد كه در ساختمان سد نزديك به شوشتر كار كند. اين سد ١٥٠٠ قدم طول داشت و هنوز هم براي برگرداندن آب كارون به مزارع به كار ميرود. احتمال قوي ميرود كه پادشاه ايران اسيران رومي را در ناحيه گندي شاپور و شوشتر مستقر كرده باشد. ايرانيان مهارت روميان را در فنون بسيار اهميت مي دادند و بلاشك هم سد و پل بزرگ شوشتر عمل مهندسين رومي است.اين پل-بند به همراه ١٥ اثر تاريخي آبي ديگر شوشتر در نشست سالانه كميته ميراث جهاني يو نسكو در ٢٦ ژوين ٢٠٠٩ ( ٥ تير ماه ١٣٨٨) در سويل اسپانيا ، با عنوان نظام آبي تاريخي شوشتر در فهرست ميراث جهاني يو نسكو با شماره ١٣١٥ به ثبت رسيد.

 

نقل شده از ماه نامه داخل پروازي شركت هواپيمايي ماهان.

سیدعلی (رضا)آباد

Comment (3)

  • زضا جان دستت درد نکنه مقاله بسیار جالبی بود .فقط میدونستم شوشتر یک شهر قدیمیه اما مطالبی که در این مقاله بود بسیار گسترده تر بود.ممنون

  • رضای عزیز
    لطفا ازاین نوع مقالات بیشتر درسایت قراربده تا بیشتر وواقعی ترباشوشتر آشنا شویم.
    ا دوپولون وآسیابا و او گرگر وحتی ضربوالمثللو شوشتری هم سیمو نویس عزیزوم بو

  • اطلاعات ذیقیمتی بود آسید رضا احسنت بر شما علاقه و توجه به مکان مادری و آبا اجدادی از با ارزشترین صفات انسان است و اینگونه اطلاعات خیلی به ارتقاء این صفت شایسته کمک میکند. شوشتر نه تنها در تاریخ باستان که در تاریخ جدید و معاصر خاستگاه رویدادهای مهمی بوده است. توصیه میکنم برای اطلاعات بیشتر به کتاب تذکره شوشتر و تاریخ خوزستان مراجعه فرمائید.

Leave Your Comment

Skip to content