خواص آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد درون بدن کمک می کنند.رادیکال های آزاد موادی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند اما چربی ها،پروتیین ها وDNA را درون سلول ها مورد تهاجم قرار می دهند که این مسأله می تواند عامل بروز بیماری های مختلف و تشدید فرایند پیری گردد.آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامتی ایفا می کنند.
منابع عالی سرشار از آنتی اکسیدان ها
بهترین منابع برای آنتی اکسیدان ها میوه ها و سبزی ها و گیاهان علفی(گیاهان سبزکوتاه قامت و دارویی)هستند.برخی مواد خوب آنها شامل:ذغال اخته،تمشک،سیب،کلم بروکلی،کلم،اسفناج،حبوبات مانند لوبیا قرمز،بادمجان،چای سبز،چای سیاه،چای سفید و شکلات تلخ.
معمولا وجود رنگ در گیاه نشانگر حضور یک آنتی اکسیدان خاص در آن است.نکته اصلی در اینجا تنوع این میوه هاست. هنگام خرید سعی کنید تعداد زیادی از میوه ها و سبزیجات را با رنگ های مختلف تهیه کنید و در برنامه خود داشته باشید.یک طیف منظمی از رنگ ها در رژیم غذایی شما،طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های سودمند را در اختیار شما قرار می دهد.
چرا باید آنتی اکسیدان مصرف کنیم؟
۱-تاخیر در پیری
۲- رشد سالم پوست
۳- کاهش خطر ابتلا به سرطان
۴- کمک به رفع مواد زاید بدن
ویتامین هایی مانند ویتامین c ،بتاکاروتن ها،فلاونوییدها و لیکوپن ها(هرسه زنگدانه های گیاهی هستند) مثال هایی از آنتی اکسیدان ها هستند.
منابع آنتی اکسیدان ها چگونه باید مورد استفاده قرار بگیرند(خام یا پخته)
بسته به هرنوع غذایی مشخص ،دما و روش پخت و پز گاهی میتواند باعث کاهش یا افزایش سطح آنتی اکسیدان های ان گردد.نکته مهم آنجاست که غذای غنی از آنتی اکسیدان میل کنید.بنابراین هرگونه که مایل هستید آن را آماده کنید.البته دست شما تا جایی باز است که مواد غذایی را کاملا سرخ نکنید!
آیا مصرف مکمل های آنتی اکسیدان به همان اندازه آنتی اکسیدان های طبیعی موثر هستند؟
تفاوت فیزیولوژیکی معنی داری بین آنتی اکسیدان های افزودنی با آنهایی که به طور طبیعی در منابع غذایی موجود هستند وجود ندارد.با این حال هیچ مدرکی هم مبنی براین که دریافت آنتی اکسیدان ها به عنوان یک رژیم مکمل غذایی به خوبی آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی عمل کند وجود ندارد.نباید با مصرف مکمل های غذایی دریافت آنتی اکسیدان ها را بیش ازحد بالا برد چرا که اثری نخواهد داشت.در حالی که با مصرف مواد غذایی به ندرت اتفاق می افتد که مصرفی بیش ازحد از آنتی اکسیدان ها داشته باشید.
روزانه چه مقدار آنتی اکسیدان مصرف کنیم؟
مقدار مجازی پیشنهاد نشده ولی بهتر است که نیمی از بشقاب شما را سبزیجات و میوه ها تشکیل دهد.به این ترتیب می توانید مطمین باشید تا آنتی اکسیدان هایی را که نیاز دارید بدست آورید.
برگرفته از مجله سپهر سلامت اسفند ۹۵
ارسالی از سید محمد ریاضی پور
آبان ۱۳۹۶

Comment (2)

Leave Your Comment

Skip to content