شش علامت زودهنگام بیماری قلبی

زمانی که سلامت قلب تهدید شود،علایم متعددی از درد قفسه سینه گرفته تا نفس نفس زدن بروز می کنند.در این مطلب به شش علامتی که ممکن است جزو علایم زودهنگام بیماری های قلبی باشند،اشاره می کنیم.
نا منظم شدن نبض می تواند نشان دهنده آریتمی(غیر طبیعی بودن ضربان قلب)،برادی کاردی(ضربان کند قلب) و اکستراسیستول باشد.اگرچه برخی از این اختلالات زودگذر و خوش خیم هستند،اما در صورت برطرف نشدن بهتر است با پزشک مشورت کنید.
سرگیجه
زمانی که قلب بیمار باشد،نمی تواند به خوبی خون مورد نیاز بدن را پمپاژکند.در این صورت میزان ناکافی خون به مغز رسیده و این مسأله باعث سرگیجه می شود.
خستگی
زمانی که قلب بیمار باشد،ضعف ناشی از آن باعث می شود که نتواند خون و اکسیژن کافی و مورد نیاز بافت های بدن را تأمین کند.این مسأله با علایم دیگری مانند نفس نفس زدن و به صورت خستگی مفرط بروز می کند.
اختلالات مربوط به حافظه
زمانی که قلب ضعیف باشد،خون مورد نیاز ارگان ها را به درستی پمپاژ نمی کند.میزان ناکافی خون در مغز نیز مشهود بوده و ممکن است با علایمی مانند اختلال در حافظه و از دست دادن تمرکز بروز کند.
درد قفسه سینه
این مشکل به واسطه میزان ناکافی اکسیژن در ناحیه قلب بروز می کند.در اکثر موارد،یک یا چند رگ کرونری که وظیفه حمل خون تا قلب را برعهده دارند،به واسطه وجود پلاک ها(کلسترول بالا)تنگ می شوند.اگر این رگ ها تنگ شوند،علایم آن قابل مشاهده است.
اگر این عروق مسدود شوند،بسیار خطرناک بوده و حتی منجر به مرگ می شوند.بهتر است بدانید اگر درد قفسه سینه به طور شدید و ناگهانی بروز کند،ممکن است نشان دهنده آنژین قفسه سینه و حتی سکته میوکاردی و یا نارسایی قلبی باشد.به همین دلیل نیاز فوری به پزشک دارد.در برخی مواقع نیز ممکن است درد سبک و جزیی باشد و حتی ارتباطی با قلب نیز نداشته باشد.در این مواقع پای مشکلاتی مانند ریفلاکسی معده و همچنین استرس و اضطراب در میان است.
نفس نفس زدن
اگر قلب ضعیف باشد،نمی تواند خون مورد نیاز برای تغذیه تمام اعضای بدن را تأمین کند.این مسأله باعث تجمع زیاد خون و مایعات در ریه ها (البته دیگر قسمت های بدن مانند اعضای پایین تنه)شده و فرد دچار نفس نفس زدن می شود.این مسأله می تواند از علایم اصلی نارسایی قلبی باشد. نفس نفس زدن می تواند در طول تحرک بدنی ،ورزش و غیره بروز کند و با استراحت برطرف شود.زمان که این علامت زیاد بروز کند،تا جایی که فرد در حالت استراحت نیز نفس نفس بزند عادی نبوده و می تواند نشان دهنده نارسایی قلبی در حال پیشرفت باشد.
برگرفته از مجله سپهر سلامت خرداد ۹۶

سید محمد ریاضی پور

آبان ۱۳۹۶

Comment (2)

Leave Your Comment

Skip to content