درمان سرطان

باکتری سالمونلا در خدمت درمان سرطان

محققان در مطالعه روی موش ها متوجه شدند که با تزریق باکتری سالمونلا به تومورها،می توان سلول های سرطانی را برای سیستم ایمنی مشخص کرد تا به سرعت از بدن دفع شوند.
به گزارش گروه علمی ایرنا از روزنامه تلگراف،سلول های سرطانی از سیستم ایمنی بدن فرار می کنند،این موضوع تا حدودی به این دلیل است که تومور در واقع بافت عادی است که از وضعیت عادی خارج شده است،بنابراین بدن آن را یک مهاجم تلقی نمی کند.
از سوی دیگر،برخی سرطان ها نیز به گونه ای تکامل یافته اند که می توانند با سیستم ایمنی مقابله کنند و یا از آن پنهان بمانند.اما محققان دانشگاه “چونام”در کره جنوبی ،نشان دادند که با استفاده از باکتری سالمونلا می توان سلول های سرطانی را نمایان کرد تا بدن بفهمد که آنها باید مورد حمله قرار گیرند.
محققان برای این منظور،یک نوع بی خطر سالمونلا را مهندسی کردند که در قیاس با گونه ای که باعث مسمومیت غذایی می شود،یک میلیون برابر ضعیف تر است و در عین حال سیستم ایمنی بدن از عهده شناسایی آن برمی آید.
آزمایش های انجام شده روی نمونه های حیوانی چنان موفقیت آمیز بوده اند که محققان اکنون در صدد جمع آوری بودجه برای آزمایش روی انسان ها هستند.
آزمایش های انجام شده روی موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان دادند که بیش از نیمی از آنها بدون هیچ گونه عارضه جانبی کاملا درمان شدند. این پژوهش در مجله”science translational medicine ” منتشر شده است.
برگرفته از مجله سپهر سلامت شماره بهمن 1395
ارسالی از محمد ریاضی پور-تیرماه 1396

Leave Your Comment

Skip to content