استفاده از قلیان

دروازه پذیرش مرگ زود هنگام
در این گزارش می خوانید: بسیاری از هشدارها در خصوص مصرف قلیان ،استعمال این ماده سمی را دروازه ورود به اعتیاد،انواع بیماری و مرگ زودرس می دانند اما شاید مصرف کننده آگاهانه یا البته ناآگاهانه همه تبعات را پذیرفته است.بر اساس یک تصور غلط،کشیدن قلیان یا بکارگیری فیلتر جهت سیگار کشیدن معمولا کمتر زیان آور در نظر گرفته می شود و باور نادرست بر این است که دود دخانیات پس از عبور از آب و یا فیلتر تصفیه می شود در حالی که این باور کاملا غلط است و هردو حالت به طور یکسان برای سلامتی مضر هستند.
استفاده از قلیان یک خطر بهداشتی بالقوه و جدی برای مصرف کنندگان و افرادی که در معرض دود هستند،ایجاد می کند زیرا دود حاصل از قلیان حاوی میزان بالایی از ترکیبات سمی مانند مونواکسید کربن،فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان زا است و منابع گرمایی که معمولا جهت سوزاندن تنباکو استفاده می شود مانند چوب های نیم سوز و یا ذغال چوب به طور قطع خطرات آن را افزایش می دهد.از سویی دیگر آب مقدار کمی از نیکوتین موجود در توتون را جذب می کند و مصرف کننده قلیان با توجه به حجم دود دریافتی به اندازه ای نیکوتین دریافت می کند که فرد به آن اعتیاد پیدا کند بسیاری از مردم شنیده اند که هر فرد سیگاری روزانه 8 تا 12 نخ سیگار مصرف می کند و به طور متوسط با 40 تا 75 پک در روز حدود 5/. تا 6/. لیتر دود استنشاق می کند در حالیکه مصرف کننده قلیان در هر پک 15/. تا یک لیتر دود استنشاق می کند و به زبان ساده تر هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف معادل 80 تا 100 نخ سیگار دود دریافت می کند.
استفاده مشترک از دهانی قلیان حامل انتقال هپاتیت:
در هشدار های جدی متولیان بهداشت بسیار شنیده ایم که مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی قرار دارند همچون مصرف کنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان ها،بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی خواهند بود و استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان عامل انتقال بیماری های واگیردار همچون سل و هپاتیت است و البته بوی شیرین و طعم مطبوع توتون های معسل قلیان موجب می شود برخی از مردم به خصوص جوانان بدون توجه به اثرات بد آن اشتباها به مصرف قلیان روی آورند.اما چه می شود با وجود هشدارهای جدی،انتشار اخبار و گزارش های گسترده در خصوص مضرات چند ده برابری قلیان در برابر سیگار،مردم هنوز تصویری روشن از این خاطرات در ذهن ندارند و باز هم قلیان را کم خطرتر از سیگار می پندارند.با تاسف بسیار باید گفت که ناآگاهی مردم و سواستفاده افراد سودجو موجب شده است نه تنها شاهد عرضه غیرقانونی این ماده سمی و به مراتب مرگ آور در برخی مراکز عمومی شاهد فروش وسایل قلیان در برخی از مغازه ها برای مصرف شخصی خانواده ها هستیم.
گردآوری از ماهنامه سپهر البرز نوشته عاطفه بیات
آذر ماه 1395 – محمد ریاضی پور

Comment (2)

  • جالب بود و إموزنده. قديما قليون مال مسن تر ها بود و فقط نيم ساعتي مي كشيدن و تموم ميشد . حالا چه به جوونا شده كه رو به قليون آوردن ؟؟

  • محمد جان حقیقتا موضوع جالب و مهمی را انتخاب کردی احسنت بر شما ولی چه حیف که در این باره هر چه گفته اند و میگویند گوش شنوائی نیست و بدتر اینکه اکثر جوانان به آن گرفتار هستند. امیدوارم حداقل جوان های طایفه ما از این حقایق تلخ استفاده قلیان عبرت بگیرند و حداقل جوانان ما از آن دوری کنند. . این هم یک معضل اجتماعی عذاب دهنده است

Leave Your Comment

Skip to content