ســــابــــقـــه تـــاریـــخـــی مـــقـــام صــاحـــب الـــزمـــان (عج)

 

 

مقام صاحب الزمان(عج) در شمال شهرستان شوشتر واقع است و در سال ۹۹۱ قمری شخصی به نام درویش کریم و دوستانش در این محل به خدمت امام زمان(عج) رسیدند و مقام حضرت صاحب الزمان را بنا نمودند و این مکان از آن روز مورد توجه علاقه مندان به آن حضرت قرار گرفت.منبری سنگی به نام منبر امام زمان(عج) در آن محل نصب است که هم اکنون نیز موجود می باشد.در سال ۴۸ کار عمران و آبادی مقام متبرکه آغاز گردید.محل مقام صاحب الزمان(عج) کوهستانی و دارای مناظر طبیعی و آثار باستانی زیبا و میراث های فرهنگی می باشد.

پیدایش:

سال ها قبل چندین نفر از مومنان اهل عبادت شوشتر چله ای گرفتند و جهت به جا آوردن عبادت خود همه روزه به طرف تپه های پشت بقعه سید محمد گلابی(مکان فعلی مقام صاحب الزمان(عج)) می رفتند.و یکی از تپه های آنجا را برای خود در نظر گرفته و مشغول عبادت می شدند و پس از انجام اعمال به شهر مراجعت می کردند.و هر روز یکی از آنها نهار مختصری همراه خود می برد.یک روز وقت نهار که دستمال های خود را پهن نموده و مشغول صرف غذا شده بودند، در آن اثنا مشاهده کردند شخصی با لباس ساده نزدیک آنها ایستاده است.تصور کردند که رهگذری فقیر یا سائلی است که برای اینکه به او کمکی بکنند یا غذایی بدهند آنجا آمده و ایستاده، به او تعارف کردند، اجابت نمود.نشست و با آنان از غذایشان تناول نمود. بعد از صرف غذا آن شخص برخاست برود. به آنها روی نمود و فرمود:

شما مرا دعوت کردید و من هم اجابت کردم حال من هم شما را دعوت می کنم.که همه شما فردا برای نهار در همین جا میهمان من باشید.من فردا همین وقت منتظر شما هستم.

آنها با خود فکر کردند که مبادا آن شخص چون از غذای آنها خورده محذور واقع شده و در عین حال که از پذیرایی آن ها برنمی آید از آنان دعوت نموده است.لذا در اجابت مردد بودند ، اما اجابت نمودند.بعد با خود گفتند که فردا می آییم اگر خبری بود فبها والا برمی گردیم.

روز بعد صبح از شهر به مقصد همان محل حرکت نمودند وقتی به گردنه(بعدها نام آن گردنه الله اکبر شد) که مشرف به آن صحرا و تپه هاست رسیدند و نگاهشان به آن محل افتاد ، در آنجا خیمه ها و سراپرده های ملوکانه مشاهده کردند و از روی تعجب الله اکبر گفتند.و رفتند تا وارد شدند.دیدند همان شخص بزرگوار هم در زیر آن سراپرده تشریف دارند، وارد شدند و نشستند.موقع صرف غذا آن بزرگوار صدا زد غذا بیاورید.بلافاصله چند تن از خدمه سفره پهن کردند.(برخلاف آنچه در آن زمان متداول بود که اعیان و اشراف غذا را داخل خوانچه جلوی میهمان می بردند اما آنها طبق دستور شرع سفره پهن کردند)غذا آوردند و اینطور به نظر آن جمع رسید که غذا ها و چیزها را از داخل دره واقع در پشت آن تپه می آورند.غذاهایی عالی بود و متناسب با آن سفره ملوکانه.

پس از صرف غذا برخاسته و خداحافظی نموده و به طرف شهر حرکت کردند. رسیدند به همان گردنده (الله اکبر) ، آنگاه به خود آمدند و با یکدیگر گفتند که در آن بیابان آن همه دستگاه سلطنتی و خیمه های مجلل و فرش های نیکو و غذاهای بسیار خوب از کجا آمده و که چنین تمکنی دارد.متوجه شدند که قضیه یک امر غیبی است. به یک بار به پشت سر خود نگاه کردند و هیچ آثاری از آن چیزها مشاهده ننمودند.کم کم این قضیه را برای مردم نقل کردند.لذا مردم شهر آن مکان را محل تیمن و تبرک و عبادت برای خود قرار دادند.بعد از مدتی کسانی از اهل خیر، در آن مکان، ساختمانی بنا نمودند و بعدا کم کم توسعه بیشتری پیدا کرد.

(حقیر) این مطلب را بدین مضمون از مرحوم حضرت والد اعلی مقامه الشریف شنیدم که چند سال پیش در جواب سوال برخی برادران دینی که به دیدار ایشان آمده و از مبدا پیدایش مقام صاحب الزمان(عج) شوشتر از ایشان سوال نمودند بیان نمودند.

منبع: حجه الاسلام و المسلمین حاج سید علی الموسوی الجزایری

پس از وقوع این معجزه آشکار افرادی از اشخاص معتقد و اهل خیر بناهایی در این مکان احداث نمودند.

این مکان زیارت گاهی است مورد علاقه مردم ایران، که در تمام طول سال زائرین بسیاری به زیارت این مقام مشرف می شوند.بخصوص در روزهای سه شنبه وشبهای جمعه با خواندن نماز امام زمان(عج)حاجت خود را از خداوند متعال مسئلت می نمایند؛ که نتیجه مطلوب گرفته و می گیرند.

امید است که خداوند متعال به یمن توجهات حضرت حجت ابن الحسن العسکری امام مهدی (عج) کلیه شیعیان جهان را بدین جمال عالم آرایش موفق و منصور گرداند.

در سال ۱۳۵۵ مقام صاحب الزمان(عج) بازسازی گردید و اتاق های مخروبه آن را خراب کرد و با وسعت بیشتری ساختمان هایی با معماری سنتی بنا نمود.در بازسازی یکی از اتاق های مخروبه سنگ نبشته ای پیدا شد.که ظاهرا تاریخ بنای مقام و نام بانی با چند بیت شعر روی سنگ مزبور نوشته شده است. اشعار بدین قرار است:

در عهد صفی پادشه عالمیان کز نور عنایتش صفا یافت جهان

گردید ز فیض فضل معبود تمام این بقعه که میدهد ز فردوس نشان

درویش کریم را خدا داد کرم بنیاد نهاد ساختنش آبادان

تاریخ بنایش به نهان مجرم گفت از مهدی صاحب الزمان(عج) خواه عیان

 

ارسالی از: سید نورالدین اخلاقی

مهرماه 1395

 

www.sadatghiri.ir

Comment (7)

  • آقا سيد نورالدين بزرگوار:
    حقيقتاً تدوين بسيار زيبايي ارسال فرموديد. بنده همواره علاقه مند به اگاهي از سابقه تاريخي و مذهبي اين مكان مقدس بوده ام ولي معمولا تنبلي !!! به اين گونه مجهولات غلبه ميكند.
    انشالله شما به همراه خانواده و سادات قيري و كل شيعيان جهان در سايه لطف و عنايت حضرت آقا صاحب الزمان عج الله تعالي فرجه قرار بگيريد.
    حاج آقا از دانسته ها و محفوظات خود بيشتر مستفيذمان نماييد. و با مشاركت بيشتر خود بخش مذهبي اين سايت را قويتر نماييد. انشالله. همچنين اگر منابعي سراغ داريد كه اطلاعات بيشتري در خصوص اين مكان مقدس به خواننده عطا ميكند لطفا معرفي كنيد بلكه انشالله اين بار من بر تنبلي غلبه كنيم.
    اجركم عند الله

  • با تشکر از پسر عم عزیز حج ا سید نورالدین که اطلاعات ذیقیمتی در اختیار ما گذاشتند. بنده از بچگی تا حالا به آن مکان مقدس میروم و تاریخچه آنرا نمیدانستم. حج اقا موید و مستدام باشید. یاد شب های نیمه شعبان آن زمان بخیر و بامید تکرار آن توسط جوانان امروز

  • سلام آقاسیدبزرگوار که همواره سیراسلام صورت شمارانورانی کرده است.همیشه آرزوداشتم ازاماکن متبرکه شوشترعزیزبه نحوی آگاهی یابم. دست شمادردنکندکه شمه ای ازاین مکان مقدس رابیان فرمودید

  • بسیار جالب و خواندنی بود دایی زاده محترم ، حاج آقااخلاقی. مطلب فوق را برای والده نیز خواندم ،ایشان هم تصدیق کردند و کلی لذت بردند ، ای کاش همگی به وجود مبارک آن حضرت ایمان یافته و در جهت فرجش گام برداریم .
    الهی آمین

  • سلام خدمت عموزاده گرام حاج آقاسیدنورالدین اخلاقی .ازاینکه کلمه مقدس حاجی رادرابتدای پیام فوق ذکرنکردم عذرخواهی میکنم

  • ازبرادر عزیزم سید نورالدین کمال تشکر رادارم واقعا آشنایی با تاریخچه این مکان مقدس و سایر مکانهایی که همواره نام آنها را شنیده و گاها از کنارآنها هم گذشته ایم چقدر مفید و قابل تامل است
    به امیدخواندن سایر مقالات شما هستم
    اینشاا..

Leave Your Comment

Skip to content