مــــخـــــتــــصـــری از زندگینامه برادران قیری زاده

 

 

سید عبداله، سید نعمت اله، و حاج سید بزرگ قیری زاده فرزندان سید علی قیری و بی بی معصومه قیری نوه های پسری سید لطف اله قیری هر سه در شوشتر متولد شدند. آنها مثل سایر گذشتگان فامیل دوران بچگی را در شوشتر گذرانده و هر یک بر حسب شرایط روزگار بدنبال سرنوشت و امرار معاش خود به شهرهای اهواز مسجدسلیمان و نفت سفید و نقل مکان کردند. مختصری از زندگینامه آنها به ترتیب سن بشرح زیر میباشد.
1- مرحوم سید عبداله قیری زاده
سید عبداله فرزند ارشد در سال 1296 متولد شد وی دوران بچگی را در شوشتر گذراند و در مکتب خانه و سپس مدرسه ابتدائی تا کلاس پنجم ابتدائی درس خواند. قبل از سربازی در مغازه نانوائی کار کرد و سربازی را در اهواز گذراند. سپس برای کار به مسجدسلیمان رفت و در اداره دارائی مشغول به کار شد. بعد از فوت پدرش بنا به اصرار خواهر بزرگش بی بی فاطمه قیری که سرپرستی خانواده را داشت مجددا به شوشتر برگشت و در شهرداری مشغول به کارشد در سال 1324 با بی بی زری ریاضی دختر سید رضا ریاضی و بی بی زهرا بیگم ریاضی یا نوه عمه خود ازدواج کرد. سپس به مسجدسلیمان رفته در شرکت نفت استخدام گردید. مدت 15 سال سابقه خدمت در شرکت نفت را طبق قانون معروف سالی دوماه خریداری با دریافت مبلغ یازده هزار تومان از شرکت نفت مستعفی و باتفاق خانواده به شوشتر مراجعت کرد. متاسفانه برنامه های شغل آزاد با پولی که بدست آورده بود نتیجه نداد و ناچارأ خانواده را در شوشتر برای کار به خرمشهر ترک کرد و در شرکت کشتیرانی که محموله هائی را از خرمشهر به سواحل کشورهای عربی حمل میکردند مشغول به کارشد. بعد از چند سال زندگی با شرایط دشوار کاری و دوری از خانواده، به شوشتر برگشت. ضرورت های زندگی باعث شد تا وی مجددأ بدون خانواده برای کار به بوشهر جائی که حاج سید مهدی ریاضی در بیمارستان شیروخورشید کار میکرد برود. کمتر از 5 سال بعد بعلت بیماری در سال 1355 وفات یافت و در مقام صاحب الزمان شوشتر مدفون شد. سید عبداله دارای چهار پسر بنام سید محمدعلی سید صدرالدین سید رضا و سید فخرالدین و چهار دختر بنام سیده ناهید(مریم) سیده سیما(صدیقه) سیده زهره و سیده رویا(فاطمه) و 9 نوه پسری با 2 نتیجه و 12 نوه دختری با 10 نتیجه میباشد.
بعضی از خصوصیات بارز ایشان، تحمل شرایط دشوار کاری و دوری از خانواده برای رفاه خانواده، علاقه وافر به دیدار خواهران و برادران و افراد فامیل، بردباری و متانت، احترام و خضوع نسبت به بزرگان فامیل بود.
2- مرحوم سید نعمت اله قیری زاده
سید نعمت اله در مردادماه سال 1301 متولد شد وی نیز دوران بچگی را در شوشتر گذراند و از آنجا که زندگی در آن زمان برای همه جوانان فامیل یک فورمول ثابت داشت، بعد از دوران مکتب خانه در نانوائی و کارهای موقتی میپرداخت. 14 ساله بود که به اهواز رفت و در شغل خیاطی بوسیله یکی از آشنایان زن پدری خود مشغول به کارشد. وی سپس در سال 1329 با دختر سید باقر پیشنماز و بی بی فاطمه (فطین) قیری یا نوه عمه خود بنام مرحوم بی بی ساره ازدواج کرد. سید نعمت اله از همان ابتدا برای امرار معاش به شغل خیاطی روی آورد و بیشتر عمر خود را در کنار خانواده در اهواز گذراند. وی سپس چند سالی را در شرکت نساجی اهواز کار کرد و از همانجا بازنشسته شد. سید نعمت اله در پیگیری حقوق قراردادهای پدران ما با شرکت نفت همراه با حاج سید مهدی مطهر حقیقتأ تلاش میکرد و بسیار مصمم و جدی بود.وی در مهرماه سال 1380در اهواز وفات یافت و در مقبره سید محمد شوشتر مدفون شد. ایشان دارای دو پسر بنام سید محمود و زنده یاد سید ناصر و شش نوه پسری با 2 نتیجه، همچنین پنج دختر بنام سیده زهرا، زنده یاد سیده مهناز، سیده عالیه، زنده یاد سیده مرضیه و سیده نسرین با 11 نوه و 2 نتیجه دختری میباشد.
از خصوصیات بارز ایشان میتوان تعهد به اصالت فامیلی و احترام بزرگان، توجه زیاد به ظاهر و لباس خود که احتمالأ نتیجه شغل خیاطی بوده است، تعهد در قبال پیگیری های مستمر امور قراردادهای شرکت نفت با سادات قیری و دریافت مقرری سالانه و تعصب فامیلی میباشد.
3- مرحوم حاج سید بزرگ قیری زاده

سید بزرگ آخرین فرزند خانواده در فروردین سال 1309 و در شوشتر متولد شد. ایشان نیز دوران بچگی را در شوشتر گذراند. پنج سال داشت که مادر خود را از دست داد و در معیت خواهر بزرگش بی بی فاطمه قیری زاده قرار گرفت جالب اینکه او نیز در نوجوانی قبل از سربازی مدتی را در نانوائی کار کرد. این نانوائی متعلق به فردی بنام شاطر علی محمد از پسران همسر دوم پدر یا زن با بای این سه برادر بود. در سن 14 سالگی پدر خود را نیز از دست داد. سید بزرگ سربازی را در اهواز گذراند. بعد از سربازی مجددأ به مغازه نانوائی شاطر علی محمد که در اهواز بود مشغول به کار شد. بر اثر یک اتفاق جالب و روبرو شدن با فردی متنفذ در شرکت نفت از طریق دائی شاطر علی محمد وی جذب شرکت نفت گردید. این رویداد شگفتی آور سرنوشت سید بزرگ را به سعادت و خوشبختی که شایسته خصوصیات برجسته او بود رساند. در سال1331 با بی بی فخری(نرگس) پیشنماز دختر سید باقر پیشنماز و بی بی فاطمه (فطین) قیری یا نوه عمه خود ازدواج کرد . سپس از طریق شرکت نفت در منطقه نفت سفید ساکن گردید. بعد از آن بر حسب ضرورت کاری در شرکت نفت و تا بازنشستگی در شهرهای اهواز مسجدسلیمان جزیره خارک و آبادان مشغول به کار بود. زندگی وی نسبت به دو برادرش از یک رفاه نسبی برخوردار بوده و بخاطر قلب رئوفی که داشت خداوند رنج فقدان مادر در کودکی و پدر در نوجوانی را با یک زندگی ایده آل و کم دردسر جبران کرد. وی نیز همراه با همسر نازنین و دوست داشتنی خود بی بی فخری پیشنماز از حمایت و مساعدت خانواده پدری دریغ نمیکرد. حاج سید بزرگ در بهمن ماه 1383سال دار فانی را وداع گفت و در مقبره سید محمد شوشتر مدفون است.
از خصوصیات بارز ایشان میتوان مهربانی، متانت، خونسردی و آرامش خیال تعهد خانوادگی و فامیلی، جوان فکری و نوگرائی و اراده ای قوی در اجرای مراسم مذهبی بخصوص نماز و روزه را نام برد. حاج سید بزرگ دارای دو پسر بنام سید محمد و سید مهرداد و پنج نوه پسری و یک نتیجه همچنین دو دختر بنام سیده پروین و سیده پروانه با شش نوه دختری و سه نتیجه دختری میباشد.

سید محمد علی بهروزی

شهریور 1395

www.sadatghiri.ir

Comment (12)

  • به به داداش بهروز عزیزم بسیار زیبا نوشتید، این عزیزان تنها گلی از بوستان سادات قیری هستد ، کلی خاطراتشون واسم زنده شد، از اینکه عضوی کوچک از این خانواده هستم به خودم میبالم و دستتونو میبوسم.

  • شرح حال بزرگان سادات قیری چنان جذاب وگیرانوشته شده است که انسان رابه وجدمی آورد.ضمن تشکر ازپسرعمه عزیزم جناب آقای بهروزی خواستم مطالبی مختصرآنچنان که درخاطرم است خدمتتان عرض کنم. میدانم کلیه نوشته های سایت برابرمدارک موجودمیباشدولی کاملا یادم است عموبزرگ درسال 1329ازدواج کرده است.خواهشمنداست به سایر مدارک مانندتاریخ تولدفرزندان گرامی ایشان توجه شود.ضمنابه عکسی که ازعروسی ایشان ارسال کرده ام درمورد سن خواهرم نیزتوجه شود

  • درود بر روان پاک درگذشتگان سادات قیری!
    درود بر شما بهروزی عزیز که یاد این بزرگان را زنده کردید. من با این سه بزرگوار خاطرات زیادی دارم و با همه این عزیزان در زیر یک سقف زندگی کرده ام . این بزرگواران انسان هایی آرام،مهربان و دوست داشتنی و بسیار فامیل دوست بودند و همیشه خنده رو و خوش مشرب و با وجود تحمل سختی زیاد در زندگی هیچگاه شکوه و شکایتی از روزگار ابراز نمی کردند. روانشان شاد

  • ضمن تشکر از عزیزانی که بنده را مورد لطف خود قرار داده اند از توضیحات سرور بزرگوارم حاج سید فخرالدین محمودیان و سایر عزیزانی که اشتباهات بنده را اصلاح میفرمایند قدردانی مینمایم. امیدوارم با مساعدت بزرگوارنی که اطلاعات ذیقمتی در این مورد دارند بتوان مجموعه کاملی از زندگینامه بزرگان فامیل تهیه کرد.

  • درودبر بهروزی عزیزکه باقلم شیرین خود علاوه بربزرگ داشت یاد این عزیزان باعث لذت خاطر خواننده نیز می شود.

  • بهروز عزیز:
    بی شک برای چندمین بار می بایست بخاطر تلاشهای تو درنگارش تاریخچه ای ازدریای بیکران محبت ها و تلاشهای بزرگان فامیل قدردانی نمود چراکه که این مطالب درتاریخ به یادگار خواهندماند و آیندگان از سرگذشت پیشینیان خود آگاه خواهند گردید.
    از سایر بزرگواران نیز خالصانه استدعا دارم که مطالب و خاطرات خود را ازبزرگ مردان و شیر زنان فامیل برای مطالعه همگان به سایت ارسال نمایند.
    اینشاا…

  • خداوند روح آن بزرگواران را شاد و قرین رحمت کند . بنده به لحاظ افتخاردامادی مرحوم حاج سید بزرگ قیری زاده ، خاطرات شیرینی رااز آن عزیز بیاد دارم . از خصایص منحصر بفرد آن بزرگوار صبوری و افکار روشن و دید مثبت ایشان به زندگی و برخوردی توام با احترام به بزرگ و کوچک خانواده بود . خداوند روحشان را قرین رحمت کند . جناب آقای بهروزی گرامی کمال تشکر از شما به لحاظ جمع آوری زندگینامه بزرگان سادات قیری را دارم . موفق و سلامت باشید .

  • خواندن این زندگی‌نامه‌ی مختصر از سه بزرگی که با من دو نسل فاصله دارند چقدر لذت‌بخش و جالب بود. تصویری که از آقای سید بزرگ قیری‌زاده و سید نعمت‌الله قیری زاده در ذهنم دارم خیلی کمرنگ و تار هست چون روزگار مجال بیشتر دیدن این عزیزان را به من و همسن‌های من نداد. با خواندن این مطالب شناختی دقیق‌تر از این بزرگواران نصیبم شد. ممنون از پدرم که زحمت تهیه‌ی این متن را کشید

  • خداوند روح اين سه بزرگ سادات قيري را قرين رحمت كند. تك تك آنها نمونه والايي از انسانيت و محبت و عشق به فاميل بودند.

Leave Your Comment

Skip to content