عباس میرزا که بود؟!

 

 

عباس میرزا پسرِ فتحعلی شاه قاجار، در سال ۱۱۶۸ خورشیدی در قصبه نوا (آمل) از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل زاده شد. فتحعلی شاه نام او را عباس میرزا گذاشت و نسبت به وی مهر و انسی خاص یافت. او بر خلاف پسران دیگرش در دوران کودکی، طفلی مریض‌المزاج ولی فوق‌العاده مؤدب، سر به زیر و محجوب بود. عباس میرزا در سن ده سالگی به کسالت و درد مفاصل و استخوان مبتلا گشت. در کودکی بسیار مورد علاقه آقا محمد خان سر سلسلهٔ قاجار بود که خود تعلیمات نظامی مخصوص را به او می‌آموخت. عباس میرزا ضمن فراگرفتن تعالیم مختلف و روش‌های گوناگون فنون سواری و جنگ، در ایام فراغت و بیکاری به مطالعه کتب سودمند و مفید می‌پرداخت و به آسانی به بیشتر زبان‌های شرقی آشنا شده بود.

اقدامات مهم
عباس میرزا و حکومت آذربایجان

اواخر ماه ذیحجه ۱۲۱۳ هـ. ق، عباس میرزا خوشحال از پشت سر گذاشتن این سفر طولانی به شهر تبریز وارد شد. در تبریز کلیه حکام شهرها، امراء، سران عشایر، طوایف و همه بیگلربیگیان که از مدت‌ها پیش انتظار او را می‌کشیدند، در دروازهٔ شهر اجتماع کردند. او پس از ورود به این سرزمین دست به اصلاحاتی در آذربایجان زد. او به کارهای دیوانی نظم و ترتیبی خاص داد، وی طرز جمع‌آوری مالیات و عواید دولتی ظالمانه و برخلاف اخلاق و عدالت را سامان داد.
عباس میرزا دستور داد شهرهای مهم آذربایجان، از جمله اردبیل، خوی، مراغه و غیره از شکل و ظاهر قبلی خارج شوند و مخصوصاً ترتیب خیابان‌ها و عمارات دولتی به شکلی نوین احداث گردد. او در شهر تبریز بناها، ساختمان‌های عمومی و گردشگاه‌های مختلفی را ایجاد کرد و برای رفاه حال عموم دستور داد اماکن و باغ‌های عمومی مفرح و دل‌انگیزی در داخل شهر تبریز ساخته شوند.

اعزام دانشجو به اروپا

در ابتدا عباس میرزا با ژنرال گاردان قرار می‌گذارد تا هر سال جمعی از جوانان ایرانی برای تحصیل به پاریس بروند. وعده گاردان به نتیجه نمی‌رسد و وی به همراه همراهان خود عازم فرانسه می‌شود. پس از ورود سفیر انگلیس به ایران وی از اعزام جوانان ایرانی به لندن استقبال می‌کند. در سال ۱۲۲۶ قمری که مأموریت سفیر انگلیس به اتمام می‌رسد، وی همراه با دونفر ایرانی عازم کشور خود می‌شود. این دو ایرانی عبارت بودند از محمدکاظم فرزند نقاش‌باشی و حاجی‌بابا افشار. اولی به دنبال تحصیل در نقاشی بود و دومی تحصیل طب.

اصلاحات در ارتش

عباس میرزا تلاش بسیار کرد تا به ارتش ایران نظم بخشد. او سعی کرد لباس‌های متحدالشکل را در ارتش رواج دهد. همچنین سپاهیان را عادت داد تا چکمه بپوشند. تصور غلط نظامیان و وابستگی آنها به آداب و عادات گذشته نیز سد راه تلاش‌های اصلاحی وی بودند.
در بدایت حال، قاطبه رجال و عامه مردم از پوشیدن جامهٔ تنگ و کوتاه چندان اکراه داشتند که می‌پنداشتند پوشیدن این گونه لباس حرب که موجب چابکی در طعن و ضرب است، بر خلاف شرع مبین و منافی ملت متین و بلکه لازمه خروج از دین است.
شاهزاده عباس میرزا نایب‌السلطنه. اثر میرزا بابا حسینی. ۱۲۱۸ خورشیدی

دعوت از اروپاییان برای دیدن ایران

یکی از تلاش‌های عباس میرزا دعوت از اروپاییان برای دیدن ایران بود. او به دنبال آن بود تا برخی از اروپاییان به ایران مهاجرت کنند. او یقین داشت که اهل ایران به سبب کثرت معاشرت با اهل فرنگستان در علوم و صنایع که در این اوقات فی‌الجمله متروک شده‌است ترقی زیاد خواهند کرد. برای نیل به هدف فوق میرزا صالح شیرازی به عنوان نماینده ایران در سال ۱۲۳۸ هجری قمری مطلبی را در لندن منتشر می‌سازد، که زمینه ساز و مشوق مهاجرت فرنگی‌ها به ایران می‌شود.

ارسالی از : حاج سید فخرالدین محمودیان

بهمن 94

 

سنگ قبر عباس میرزا در استان قدس رضوی

photo_2016-02-01_08-38-54

 

منابع

خاوری، فضل‌الله. تاریخ ذوالقرنین. ج. ۲.
نجمی، ناصر؛ عباس میرزا، چاپ اول، بهار۱۳۷۴، مهارت، علمی، ص ۲۵.
سپهر، محمد تقی؛ ناسخ التواریخ، به اهتمام جمشید کیانفر، چاپ اول: ۱۳۷۷، چاپ دیبا، انتشارات، اساطیر، ج ۱و۲، ص ۱۰۱.

Comment (6)

  • با تشکر از تیمسار گزامی برای زحمت جمع آوری مطلب برای شناسایی عباس میرزا – اگر اهتمام بیشتری برای شناسایی اقدامات و مقایسه افکار او با قاطبه رجال قاحار میشد و همچنین نقش او در جنگهای روس و ایران و جفاهایی که در حق او در جبهه ها و پشت جبهه و چگونگی فوت ایشان و اینکه چند سال عمر کرد و چگونه و در چه سالی فوت نمود مطلب کاملتر و قابل استفاده تر میبود . به هر حال باز هم از زحمات آقا مخرالدین غزیز سپاسگذاری مینمایم .

  • بسیار آموزنده و جالب بود با تشکر از سرور بزرگوارم حاج سید فخرالدین و سلیقه تحسین برانگیز ایشان در انتخاب مطالب مفید و آموزنده. سایه لطف شما مستدام.

  • با سلام به بستگان عزیزم که مرا مورد لطف خود قرار دادند. باید خدمت شما عرض کنم نظر مدیر یت سایت بر این است که مقاله اگر طولانی شود جذابیت خود را از دست می‌دهد بنابراین تا میتوانید باید مختصر نگاشته شود. ما هم برای پیشرفت مقاصد سایت می باید تابع نظرات مدیریت سایت باشیم

    • باتشکر از جناب محمودیان عزیز ،
      مقالات ارسالی درصورتی که طولانی نگاشته شده باشند معمولا خوانندگان را برای مطالعه تمامی محتوا دریک نوبت و زمان محدود امروزه ی همه ی ما ،با مشکل مواجه خواهند نمود لذا همیشه از ارسال کنندگان تقاضا گردیده که مقالات خود را مختصر و اگر نیز امکان پذیر باشد بصورت دنباله دار تهیه وبرای سایت ارسال نمایند وهیچ محدودیتی نیز در تعدد مقالات وجود ندارد.

Leave Your Comment

Skip to content