اطلاعات خیلی جالب

 

 

درزمان قديم که يخچال نبود، خنك‌ترين آب قنات در تهران، قناتى بود كه بعدها زندان قصر در آن ساخته و بنا شد. بعد از آن، هركس به زندان مي‌افتاد، مي‌گفتند رفته آب خنك بخوره.
و اين اصطلاح بعدها شامل همه زنداني‌هايي شد كه به زندان مي‌افتادند!!!

——————————————-

قدیما که تهرانیها با ماشین دودی میرفتن زیارت شاه عبدالعظیم
پول رفت و برگشت ماشین رو باید اول میدادن
برای همین اهالی شهر ری که مطمئن بودن اینا چون پول بلیط رو قبلا دادن حتما برمیگردن خونه هاشون, الکی تعارف میکردن که تو رو خدا شب پیش ما باشین!!!
از اونجا تعارف شاه عبدالعظیمی ضرب المثل شد!!

——————————————-

جامهای شراب در قدیم دارای هفت خط بودند و هرکس بنا بر ظرفیتش تا یک خط خاص میتوانست شراب بنوشد.
این خطها عبارت بودند از
۱-مزور
۲-فرودینه
۳-اشک
۴-ازرق
۵-بصره
۶-بغداد
۷-جور.
هرکس شراب خوار قهاری بود و میتوانست تا خط هفتم شراب بخورد به هفت خط معروف میشد.
بعضی مواقع شخصی برای خودنمایی تقاضای پر کردن جام تا خط هفتم میکرد ولی نمیتوانست همه شراب را بنوشد.در اینجا دوستانش برای حفظ آبروی او تا خط جور ,شراب او را سر میکشیدند و اصطلاح جور کسی را کشیدن از اینجا ضرب المثل گردید!

——————————————-

اصطلاح “بوق سگ” چیست؟ اینکه گفته می شود از صبح تا بوق سگ سر کارم!!
در قدیم بازارها دارای چهار مدخل بودند که شبانگاهان انان را با درهای بزرگ می بستند. وتمامی دکانها نیز به همین طریق قفل می شدند .از انجا که همیشه احتمال خطر میرفت،نگهبانانی نیز شب در بازار پاسبانی میدادند. به دلیل اینکه نمی توانستندتمامی بازار را کنترل کنند ، سگهای وحشی به همراه داشتند که به جز خودشان به ** دیگری رحم نمی کردند. پاسبانان شب، در ساعت معینی از شب، در بوق بزرگی که ازشاخ قوچ بود ، با فاصله زمان معینی می دمیدند . بدین معنا که عنقریب سگها را دربازار رها خواهیم کرد . دکانداران نیز سریع محل کسب خود را ترک کرده وبه مشتریان خود میگفتند دیر وقت است وبوق سگ را نواختند. از ان زمان بوق سگ اصطلاح دیر بودن معنا گرفته !!

سید علی فواد ریاضی پور

Comment (10)

  • علی جان خیلی جالب بود احتمالأ باز هم موارد دیگری سراغ داری بالاغیرتأ باز هم در سایت بگذار که خیلی جالب و آموزنده است دست مریزاد راجع به همین دست مریزاد هم بگو جریان چه بوده.

  • علی عزیز سالها این اصطلاحات درمیان ما رد و بدل میشود ولی هیچگاه به منشا آنها فکر نکرده بودیم و چه بسا همین مواردی که نوشته ای به واقعیت نزدیک باشند.
    موفق باشی

  • با درود به بهروزی عزیز و آقا رضای آباد ، از اینگونه مطالب در اینترنت فراوان است و میتواند باعث تفریح و آگاهی و … باشد تا حد امکان در خدمت سایت و سادات هستم ولی بخاطر ضیق وقت کمتر امکان آن فراهم میشود از طرفی بخاطر ماهر نبودن در ارسال مطالب از طریق اینترنت مقداری محدودیت وجود دارد . ولی جا دارد از اعضای سایت که فراغت بیشتری دارند گله گذاری نمایم ، چون بازدیدهای روزانه از سایت خیلی خوب است ولی مشارکت اعضا کم است اگر توجه کنید مطالب ارسالی به چند نفر محدود شده است واین جای گله دارد . امیدوارم که مطالب ارسالی بنده فتح البابی برای ارسال مطالب مرتبط باشد .

  • با سلام مجدد خدمت بهروزی عزیز ،، اگر اشتباه نکنم مطالب این چنینی به وفور در مجموعه کتاب «کوچه» که تا کنون چهارده جلد از آن آماده و یا چاپ شده است و اول بار به همت شاعر نامدار معاصر احمد شاملو و با کمک همسرش آیدا سرکیسیان نوشتن آن احتمالا در سال ۶۰ شروع شد تهیه شده است و بعد از مرگ شاملو با وقفه ای توسط همسرش این کار ادامه دارد . و ظاهرا به خاطر حجم کار عظیمی که میطلبد بنیادی در این باره تاسیس شده که کار را به اتمام برساند .
    ابن مجموعه شامل ضرب المثل ها و حکایات و کلمات و اصطلاحات جاری در کوچه و خیابان و بر زبان مردم است و تهیه آن بخاطر کمیاب بودن مشکل است . در صورت تهیه آن منبع عظیمی از چنین مطالبی در دسترس خواهد بود .

  • علی جان خیلی جالب بود واز اینکه تا بوق سگ بیداری بودی واین مطالب را جمع اوری کردی ممنون

  • خیلی جالب بود پسر خاله دستت درد نکنه ، خداییش من تازه مفهوم این ضرب المثل ها رو فهمیدم.

  • عالی بود علی جان احسنت در مورد نظرت برای کم کاری سایر اعضا هم کاملا موافقم البته به نظر من نوشتن ذوق خاصی میطلبه که من بشخصه متاسفانه فاقدش هستم

  • از اینکه این مطلب مورد توجه عزیزان قرارگرفته خرسندم .
    در پاسخ به افسانه عزیز باید عرض کنم که در این زمانه با انبوه مشکلات اجتماعی که گویا نان آدمی را به شاخ آهو بسته اند ، فرصت و حوصله نوشتن برای اکثر افراد نمانده است . گله بنده بیشتر از این بابت است که برای فعال بودن و ارسال مطالب به سایت نیازی به فرصت و ذوق نویسندگی نیست چنانکه تمام مطالبی را که شخصا برای سایت ارسال میکنم برگرفته از سایتها و یا شبکه های اجتماعی و یا روزنامه میباشد که در دسترس همه است .

Leave Your Comment

Skip to content