سادات قیری یا سادات موسوی

 

 

با سلام و دعای خیر
امام صادق (ع) : پیامبر (ص) نام های زشتی را که بر مردان و شهرها بود عوض میکرد
با عنایت به اینکه نام زیبا چه بر اشخاص، خاندان و … بسیار تاثیرگذار است، خصوصا بر سادات معظم قیری که به فرموده ی حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه ی محترم اهواز که به بنده فرمودند: سادات قیری صحیح النسب اند،

همانگونه که مستحضرید، لقب قیری در ابتدای زمان رضاشاه که سطح سواد پایین بود بر اساس شغل و حرفه تعیین می شد وبر همین اساس وباتوجه به حرفه ی اجداد ما (تولید قیر) سادات قیری که اولاد امام موسی کاظم هستند نیز این نام نهاده شده یعنی هنوز از این لقب یک قرن هم نگذشته.

با نهایت پوزش این لقب بنده را به یاد کچلی می اندازد که به او زلفعلی می گویند! این همه سادات سرخ و سفید و زیبا بعد به قیری معروفند.
لذا پیشنهاد مینمایم عزیزان فامیل موافقت فرمایند و من بعد به سادات موسوی معروف شویم، امری که در مورد تغییر فامیل در عرف جامعه رایج است.
سید مجتبی مسعودنیا فرزند سید مرحوم سید عباس قیری (ره)

مهرماه 1394

Comment (10)

  • فامیل بزرگوار همواره برای من سوالو جای دریغ بود که چرا پدران ما نام خانوادگی خود را تغییر دادند ، فرموده شما صحیح است در زمان رضا شاه اولین صدور شناسنامه ها اتفاق می افتد و فامیلیها از روی شغلها انتخاب می شود، اجداد ما نیز قیر می فروختند و فامیلی قیری را می پذیرند به نظر من این ریشه تاریخی باعث افتخار است. ما سادات هستیم و سالیان دراز در خوزستان به این نام مشهور بوده ایم. این نام ریشه ماست نشانه هدیه بزرگ ما)نفت( به کشور ایران است. به شخصه به عنوان یک راهنمای گردشگری عرض می کنم ریشه ها مهمند با حذف ریشه ها و یا تغییر آنها نسل بعد از داشته های خود دور می شود. سادات قیری خاندانی از سادات خست که در گذشته قیر فروش بوده اند اشکالش کجاست ؟ شغل خوبی بوده و کار هم عار نیست. در سراسر کشور ایران پر است از خاندانهای سادات موسوی ولی یک خاندان است که منحصر به فرد است و سادات قیری است. برای من به عنوان عضو کوچکی از این خانواده این لقب مایه مباهات است

  • سلام
    من به شدت مخالفم. به نظر من نویسنده جنبه ی مهمی از افتخارات سادات قیری که همان تولید قیر بوده را نادیده گرفته و صرفا بحث سید بودن ما را مطرح کرده در صورتی که بارها شده که زمانی که من میگویم از سادات قیری هستم این سوال برای شنونده مطرح میشود که چه ارتباطی بین اسم طایفه ی من با قیر وجود داره اما کلمه ی «موسوی» اصلا این ارتباط را بیان نمیکند و فقط به سید بودنمان که آن هم در حال حاضر جلوه ی قبل را در جامعه ندارد اشاره میکند.
    از طرفی هم نه کچل بودن بد است نه نام زلفعلی. و برتر دانستن خودمان نسبت به شخصی که اسمش زلفعلی هست و موهای سرش هم ریخته اصلا درست نیست

  • سلام به همگی. من خیلی از گزینه سادات موسوی خوشم نمیاد. راستش از وقتی که معنی و مفهوم قیری رو فهمیدم خیلی بیشتر عاشق این فامیلیه خودم و سادات قیری شدم. ممکنه کسی با شنیدن این اسم اول کمی مسخره کنه ولی بعد ازتوضیح دادن خیلی خوشش میاد که چه خوبه فامیلیت،معنی و مفهوم خودشو داره. من به شخصه از قیری خیلی خوشم میاد و دوس ندارم تغییری کنه.

  • سلام به همگی
    من که این موضوع را اول دیدم و زیر این موضوع سه دیدگاه بود ,فکر کردم هم سن و سالهای خودم با این موضوع مخالفت کردند ولی جوانان عزیز فامیل کامنتهای جالبی گذاشته بودند.من خودم هم از تغییر سادات قیری به موسوی مخالفم,همیشه این افسوس برای من بود که چرا همه ی جوانان نسل پیش از من تغییر فامیل دادند و به قول خودشان فامیلی امروزی گرفتند؟از فامیل به این بزرگی چند نفر قیری هستند؟شاید انگشت شمار.
    و این افسوس را برای نسل آینده به ارث نگزاریم
    با تشکر

  • درود فردوان به خاندان سادات قیری!
    به نظر اینجانب بیشتر سادات در ایران از شاخه موسوی هستند و خود بیان کننده ریشه و تبار است اما این مثل نام است و واژه قیری مانند نام خانوادگی ماست و همینطور بیان کننده تاریخ ما می باشد. تاریخی که با صنعت نفت پیوند دارد و برای اطلاع نسل های جوان باید گفت که اولین پرونده شرکت نفت مربوط به قراداد خاندان ما است. نام خانوادگی در بیشتر فرهنگ های آریایی از نوع کار و فعالیت اقتصادی گرفته می شود. برای نمونه در فامیل های اروپایی به نام هایی همچون: مولر(آسیابان)،شوماخر(کفاش)،اشمیت(آهنگر)،بوچر(قصاب) بر می خوریم که هنوز پس از قرن ها وجود دارند. در ایران خودمان هم فامیل های : توتونچی،قصاب،شکرچی،قناد، شکرریز و خیلی موارد دیگر را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد. بنابراین این نشانه هویت را نباید به آسانی از دست بدهیم و باید به آن افتخار کنیم.

  • باسلام و درود فراوان به فاميل عزيز،
    نام قيري نشان دهنده ريشه و اصالت ماست . اين سادات سرخ و سفيد و زيبا هم اي برادر اكتفا به رنگ قير نمي كنند، فراتر از تعصبهاي رنگي و نژادي رفته و به ارزش و قدمت و محتواي نام فاميلي اهميت مي دهند .

  • من هم با تغيير به شدت مخالف ، زيرا سادات موسوي طيف وسيعي را در ايران و ساير كشورها را شامل مي شود و با تغيير سادات قيري در سادات موسوي محو شده و اصالت آن از بين ميرود.

  • با درود به پسر عم عزیز آسید مجتبی گل . من فکر میکنم اگرهم موافق تغیر فامیل باشیم باز هم به سادات قیری معروفیت ما بیشتر است اگر چه بسیاری از علمای بزرگ ما به شهر زادگاهشان منتسب میشوند مثل موسوی جزایری موسوی اردبیلی موسوی گلپایگانی و بسیاری دیگر . من با ذکر موسوی قبل از قیری موافق هستم ولی از حذف قیری مخالفم. آنهم فقط در سایت.بهر حال به انتخاب اجداد خود احترام میگذارم.

  • سلام
    سیدمجتبی درست است نام قیری یانفتی جوری آدم راغلقلک میده ولی طایفه بزرگی هستیدوشناخته شده میتوانید موسوی قیری رابگذاریدهمه سیادت وهم اصالت گم نشود

  • سیدمجتبی مسعودنیا مابه سادات قیری بودن واجدادمان قیری بودن وشرکت نفت ازصدقه آنان درست شده به فامیلی قیری افتخارمیکنیم
    شماهم افتخارکن فکرنکن زمان رضاشاه ملعون فامیلی هارادلخواه وازروی
    مسخره میگذاشتندولی اصالت ماقیری هاست ایرانی بودن مارانشان میدهدوباین آب وخاک افتخارمیکنیم زنده باد سادات موسوی قیری

Leave Your Comment

Skip to content