نخستیـــــــن فـــــــوران چــــــــــاه نــــــــــفــــــت جهـــــــان و ایــــــــــران (قسمت اول)

 

 

156سال پیش در روز 27 اوت سال 1859 میلادی نفت برای اولین بار از زیر زمین به بیرون فوران کرد و نخستین چاه نفت جهان در آمریکا به نفت رسید . این واقعه در ایالت پنسیلوانیا واقع در شمال شرقی آمریکا در نزدیکی تیتوسویل در محلی به نام اولد کریک رخ داد . ادوین ال دریک 60 ساله که خود را سرهنگ بازنشسته ارتش معرفی می کرد سرانجام تلاش هایش به نتیجه رسید و توانست با حفر چاه به نفت دست یابد . ادوین دریک معتقد بود با حفر یک چاه ساده می توان نفت استخراج کرد. او یک چاه را به لطف یک سرمته که به یک کابل متصل بود و توسط یک ماشین بخار به حرکت درمی آمد ، حفر کرد . هنگامی مته حفاری به عمق 23 متری رسید طلای سیاه از این چاه به بیرون فوران کرد . منطقه از دکل های چاه ها پوشیده شد و بسیاری به ثروت رسیدند.درحالیکه سرهنگ دریک که فاقد توانایی معامله و تجارت بود دچار فقر و فلاکت شد و در یک نوانخانه دولتی در ایالت پنسیلوانیا درگذشت . ویلیام ناکسی دارسی یک میلیونراسترالیایی ، نخستین فردی بود که با روشهای جدید مکانیکی در ایران به اکتشاف نفت وحفر چاه پرداخت.او ابتدا گروهی فنی را به سرپرستی زمین شناسی به نام برلز استخدام و به ایران اعزام کرد. این گروه ، پس از بررسیهای زمین شناسی ، گزارش رضایت بخشی داد.احتمال وجود نفت در حوالی قصرشیرین و شوشتر را زیاد و دردیگرنقاط امیدوار کننده دانست .
چاه شماره یک نام اولین چاه نفت خاورمیانه است که در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد . اولین چاه نفت خاورمیانه در این شهر در منطقه‌ای بنام میدان نفتون درمنطقه دره خرسان در ۵ خرداد ۱۲۸۷ به نفت رسید. شروع حفاری این چاه درسال ۱۲۸۶ خورشیدی و خاتمه حفاری درسال ۱۲۸۷ خورشیدی بود. این چاه ۳۶۰ متر (۱۱۷۹ پا) عمق دارد که از آن روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد. در حال حاضر شرکت بهره بردارى نفت و گاز مسجد سلیمان داراى ۴٩٢ حلقه چاه فعال و غیر فعال ، ٩ واحد بهره بردارى ، چهار ایستگاه تقویت و تزریق گاز بوده و در محدوده اى به طول ١۴٠ کیلومتر فعالیت مى کند.
سیدمحمدحسین شریف زاد
شهریور 1394

Comment (3)

  • بسیار مطالب جالب و جدیدی بود احسنت ا سید حسین عزیز و قطعأ تاریخ نفت ایران با سادات و فامیل ما ارتباط دارد هنوز هم من در این اندیشه هستم که اجداد ما چطور قبل از ورود تیم دارسی از دانش تهیه قیر آگاه بودند صنعتی که حتی برای سردمداران قاجار هم ناشناخته بود. ایکاش این نکته برای همیشه در اذهان ما جاری باشد.

Leave Your Comment

Skip to content