شوشتر، شهری به قدمت تاریخ

 

 

شوشتر با مساحت ۲۴۳۶ کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان کشور ایران قرار گرفته‌است . جمعیت آن 191 هزار نفر است(سرشماری سال 1390) و پنجاه و هفتمین شهر از نظر جمعیت در ایران است و در استان خوزستان پس از کلانشهر اهواز و شهرهای دزفول و آبادان چهارمین شهر بزرگ استان از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود. شوشتر در زمان ساسانیان از شهرهای مهم ایران بوده و توجه حکومت را بسیار به خود معطوف کرده‌است. به گونه‌ای که والرین امپراطور روم (معروف به قیصر روم) را که شاپور اول ساسانی اسیر کرده بود به آبادی و عمران شوشتر می‌گمارد و بنا یا تجدید بنای سد شادروان را به وی می‌سپارد. در دوران ساسانیان تأسیسات آبی عظیم و پیچیده‌ای در شوشتر ساخته شده‌است که اکنون از مجموعه آنها به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه آبی دنیا یاد می‌کنند. شوشتر از اطراف با شهرستان‌های اهواز، دزفول، گتوند، هفتکل، مسجد سلیمان و شوش هم‌مرز می‌باشد. شوشتر از زمان ساسانیان تا ابتدای پهلوی در اغلب دوره‌های تاریخی مرکز استان خوزستان بوده‌است. در سال ۱۳۰۳ شمسی، در پی شیوع بیماری وبا، به دستور رضاشاه پهلوی، مرکز استان خوزستان (استان ششم) از شوشتر به ناصری )اهواز( منتقل گردید . نا به گفته تاریخ نویسان ، شوشتر به معنی خوبتر است؛ و چون شهر شوش رو به ویرانی می‌رفت، در شش فرسنگی بنا شد که خوش‌آب‌وهواتر و حاصلخیزتر از شوش بود و آن را شوشتر یعنی از شوش بهتر نامیدند. بعضی دیگر آن را «شه‌شاتر» یعنی شهر شاه لقب داده‌اند. برخی از تاریخدانان بر این باورند که نام شوشتر از واژه شوشا یا سوسا یعنی مطبوع و دلپسند ماخوذ گردیده‌است . آثار باستانی زیر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ 5) تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر بصورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند : بند میزان ، برج کلاه فرنگی ، رودخانه گرگر ، پل بند گرگر ، آسیابهای آبی ، بند برج عیار ، بند خداآفرین ، قلعه سلاسل ، نهر داریون ، پل بند شادروان ، بند خاک ، پل شاه علی ، بند سرایدار. موسیقی سنتی شوشتری گوشه‌ای است از دستگاه همایون. از همایون دو گوشه مشتق می‌شوند: یکی گوشه شوشتری و دیگری اصفهانی. شوشتر بر روی تمام دستگاه‌های موسیقی ایران آهنگهای محلی دارد و برای هر کدام از دستگاه‌های موسیقی ایران یک ردیف محلی در شوشتر اجرا می‌شود.
صنایع دستی شوشتر: پارچه بافی ، ابریشم بافی ، گیوه بافی ، جاجیم بافی ، معرق ساقه گندم ، فلزکاری.
فهرست برخی از آرامگاه‌های شوشتر :
آرامگاه امامزاده عبدالله شوشتر ، مقام صاحب الزمان(عج) شوشتر ، مقام حضرت عباس شوشتر ، مرقد علامه شیخ شوشتری ، آرامگاه براءبن مالک انصاری ، آرامگاه سید محمد بازار شوشتر ، آرامگاه سید محمد ماهرو شوشتر ، آرامگاه سید محمد گلابی شوشتر ، آرامگاه شعیب نبی شوشتر

سید محمدحسین شریف زاد

Comment (9)

  • با تشکر از اقای شریف زاد . ایکاش کسی از اعضا بخصوص اعضا ساکن شوشتر میتوانستند اطلاعات بیشتر و دقیق تری راجع به شوشتر تهیه کنند تا شناخت علمی تر و بیشتری بدست آید . در بعضی از متون حتی قدمت شوشتر به زمان داریوش هخامنشی نیز گزارش شده است . شاید نام نهر داریون از نام داریوش هخامنشی گرفته شده باشد . در بعضی از متون حتی قدمت شوشتر به زمان عیلامیان نسبت داده شده و گویا نام قدیم شوشترـ هیدالوـ بوده است .

  • درود بر جناب شریف زاد! نوشته جالبی بود و بسیار کنجکاو بر انگیز. اگر لطف کرده و منبع یا منابع نوشته را ذکر کنی ،دوستان می توانند برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه کنند.

  • احسنت بر آسیدحسین گل بسیار جالب و خواندنی است. تاریخ شوشتر حقیقتأ خواندنی است. نشیب و فرازهای زیادی دارد از جمله نادر شاه بخاطر اینکه یکی از مخالفینش را شوشتری ها پناه دادند در شوشتر حمام خون براه انداخت و بهیچ جنبنده ای رحم نکرد. و هزاران حوادث خوب و بد دیگر. ایکاش شوشتر شناسی باب شود.

  • سلام ،
    مرسی عاشق این عکسهای گالریتون شدم مرسی خدا همشون رو رحمت کنه .
    کلی ذوق کردم بابام رو دیدم این عکس رو نداشتیم.

  • بسیار جالب بود داداش حسین . من بعضی از این اطلاعاتی رو که شما و دیگر عزیزان در اینجا نوشنید را برای بار اول بود که میشنیدم ، به خودم میبالم از اینکه از چنین شهری با این قدمت و تاریخ ریشه گرفته ام

  • ممنون جناب آقای شریف زاده مقاله شمانشانگرعشق به سرزمین اجدادیست.ازخواندن آن لذت برد م .امیدوارم همیشه سلامت باشید

  • سلام
    من غلامی هستم از رشت.
    دریاداشت علی شیرالی درباره طایفه شیرالی بهبهان با یک نسخه خطی به نام بحرالانساب تیموری برخورد کردم. خیلی وفت است که دنبال شماره صاحب مقاله می گردم که منو به تصویری ازاین نسخه راهنمایی کند.
    ۰۹۱۱۷۵۹۵۰۰۸
    شماره همراه من.
    برای تصحیح نسخه خطی بحرالانساب امام فخر رازی به ان نسخه نیاز دارم.
    من اهل رشت وگیلان شناس هستم.
    تشکر

    • جناب آقای غلامی
      با سلام و تشکر از اینکه نسبت به مطالعه سایت سادات قیری اقدام نموده اید و آرزوی موفقیت برای شما در زمینه تاریخ بسیار پر بار و باارزش گیلان به اطلاع جنابعالی میرسانم که ارسال کننده مقاله مذکور صرفا آن را نه بر اساس تحقیق بلکه مطالع متن در یکی از مجلات اتخاب و برای سایت سادات قیری ارسال نموده و لذا در زمینه ای که شما به دنبال آن هستید نمیتواند کمکی نماید.
      انشالله که در این زمینه بتوانیم از اطلاعات بسیار خوب شما استفاده نماییم.
      ضمنا به شما پیشنهاد می کنم با آقای دکتر ولی عرب در هرمزگان به شماره زیر تماس بگیرید چرا که ایشان در زمینه تاریخچه شوشتر تحقیقات بسیار مفصلی داشته اند.۰۹۱۶۷۳۵۳۹۷۸ بفرمایید مدیریت سایت شمار را معرفی نموده اند
      موفق باشد
      قیری زاده

Leave Your Comment

Skip to content