برگــــی دیگر از پیشینـــــــه ی صنعت نفت و سادات قیری

کتاب مدیران صنعت نفت ایران . جلد اول گرد آوری عباس طرفی سال انتشار 1383 صفحه 259 ترجمه گزارش نماینده دارسی در ایران.

لافتوس اولین کارشناس نفتی .

اولین کارشناس نفتی که از منطقه مسجدسلیمان دیدن کرد و اهمیت حوضچه های نفت آلوده به قیر آن را ارزیابی کرد لافتوس (Loftus) بود. وی در سال 1234 ش (1855 م) ضمن بازدید از حوضچه های قیر مسجدسلیمان مواد موجود در آن ها را به دقت مورد آزمایش قرار داد. مقاله ای بر اساس یافته های خود منتشر کرد.در مقاله لافتوس آمده بود که به احتمال زیاد تعداد زیادی از آن مخازن در کوهستانهای بختیاری و در فواصل بین آتشکده کهن و اسرار آمیز (سر مسجد فعلی) و کوههای آسماری (واقع بین هفتکل و مسجدسلیمان) وجود دارد که مواد قیری به طور طبیعی از حوضچه های آن تراوش میکند. مقاله با توضیحاتی در این ارتباط ادامه می یافت که روش ابتدائی استخراج قیر معدنی در منطقه مسجدسلیمان به وسیله یک خانواده مذهبی معروف به سادات قیری ابداع شده بود که حق انحصاری استخراج قیر در منطقه را نیز در اختیار داشته اند.( 159 سال پیش )

در سال 1285 ش (1906 م) دو سال قبل از فوران نفت چاه شماره یک در همان حوالی و با ورود رینولدز ( جورج برنارد رینولدز george bernard Reynolds اولین مهندس زمین شناسی و حفاری و رئیس کل مناطق نفت خیز مقیم مسجدسلیمان) به مسجدسلیمان قرار دادی بین او و سید لطف اله فرزند آقا سید کریم قیری و آقا سید آقائی فرزند آقا سید محمد شریف قیری به نیابت از سوی مالکان چشمه منعقد گردید و چشمه های نفت میدان نفتون که در مالکیت سادات قیری شوشتری بود به شرکت اجاره داده شد.

 

جوانان عزیز فامیل بدانند که :

نکته قابل توجه در این شاهد تاریخی اینست که در 159  سال پیش و با دانش آن زمان چگونه پدران ما قبل از ورود مهندسین نفت انگلیس به فکر تهیه قیر بوده اند؟  و اگر لافتوس کارشناس نفتی انگلیس پدران ما را در حوالی چاه شماره یک خاورمیانه نمیدید، چگونه به این راحتی پی به وجود نفت میبرد؟  .

به امید زنده نگه داشتن همت و بزرگ منشی اجدادمان

ارادتمند سید محمدعلی بهروزی

Comment (1)

  • اقاي بهروزي عزيز:
    انشالله به همت حضرت عالي بتوانيم تكه پاره هاي گم شده تاريخ كهن اين خانواده معظم (سادات قيري) را جمع اوري و تدوين نماييم بلكه بتوانيم خدمتي و اداي ديني هر چند كوچك انجام دهيم.

Leave Your Comment

Skip to content