کاهــــــش ازدواج هــــــــای فــــــــامـــــیلـــــی… چرا؟ (به قلم سـید علیــرضــا شــریــــف زاده)

دهه شصت برای من و یا شاید برای همسن و هم دوره های من دهه ای است پر از خاطرات خوب با هم بودن.از این که ما پسر های مجرد فامیل شب ها تا صبح ویدیو کرایه میکردیم و با هم فیلم تماشا میکردیم،و یا شب ها تا پاسی از شب با بچه های فامیل دوره داشتیم.

تا این که این دوره ها وصال داد و به نصیحت پدر و مادرم گوش دادم و یکی از دختر های خوب سادات قیری را به همسری انتخاب کرده،و بعد از ۲۲سال زندگی مشترک به انتخاب خود می بالم،و به غیر از من در آن زمان خیلی از پسر ها ازدواج موفق فامیلی داشتند.

 ولی بعد از گذشت سالها، ازدواج های فامیلی به شدت کم شد.چرا؟؟؟

سوال من از همه ی شما عزیزان سادات این است که : آیا نصیحت پدرانمان از یادمان رفته و یا این که نگرش فکری جوانانمان به ازدواج فامیلی تغییر پیدا کرده است ویادلایل دیگر؟

والبته خداراشکرگزاریم که تمامی ازدواج های غیرفامیلی نیز موفق بوده وهستند ودرحال حاضرعروس ودامادهای بسیارخوبی بااین سادات وصلت نموده اند.

 

با سپاس و احترام به نظرات شما

 سید علیرضا شریف زاده (مرداد 93)

Comment (13)

  • سلام عمو علیرضا ممنون واسه ی مطلب جالب و تامل برانگیزتون.
    به نظر من دو دلیل برای کم شدن ازدواج های فامیلی وجود داره (البته با اجازه بزرگان و صاحب نظران فامیل)
    1 – برای نسل ما آشنا شدن و ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف (خارج از طایفه ی سادات قیری) قبل از ازدواج بسیار ساده تر شده و من و اکثر جوان های دیگر فامیل به دلیل سهولت این ارتباطات، بچه های فامیل خودمان را مانند خواهر/برادر خود میدانیم و به این که یک زندگی مشترک با دختران/پسران فامیل داشته باشیم بسیار کم و گاها اصلا فکر نمیکنیم.

    2 – در قدیم، ازدواج کردن امری ساده و بدون تجملات و شرایط و سختی های امروزه بود و دو خانواده هیچ وقت از نظر نحوه ی برگزاری مراسم و … با هم اختلاف نظر نداشتند و همه چیز طبق یک روال مشخص و مرسوم انجام میشد. اما امروزه ازدواج یک کار کاملا مشکل و پر از مراسم و تشریفات بدون سود شده، از این رو خانواده ها ترجیح می دهند تا با کسانی طرف باشند که بتوانند خواسته ها و حرف خود را بدون رودربایستی و تعارف بگویند و درگیر تعارفات فامیلی نشوند و در صورت افتادن هر اتفاقی به اصطلاح «چشم تو چشم» فامیل باشند.
    باز هم ممنون از مطلبتون. به نکته ی بسیار جالبی اشاره کردید

  • مطلب بسیار مهمی را فرموده اید که جای بحث و گفتگو و تبادل نظر دارد و به اصطلاح به یکی از معظلات اجتماع اشاره شده است که اگر بخواهیم به صورت ریشه ایی به آن بپردازیم بایستی از نظرات مختلف افراد فامیل نیز استفاده کرد که متاسفانه هر وقت در مجلسی صحبت از ازدواج میشود با مخاطب طوری رفتار میکنند که از کرده خود پشیمان و موجب میشود این معظل همچنان بصورت لاینحل باقی بماند حال که خداوند این توفیق را داده که عضوی از فامیل سادات قیری باشیم که به جرات میتوان گفت در هیچ فامیلی اینقدر همبستگی و یا رفت و آمد و یا به اصطلاح صله ارحام وجود ندارد ، میبایست از همین خصوصیت استفاده کرد و به همه جوانان اعم از دختر و پسر که در شرف ازدواج میباشند گزینه های مناسب را در فامیل معرفی نمود تا این امر محقق شود و مقدمه آن جمع آوری مشخصات کلیه دختران و پسران فامیل است که سایت سادات قیری میتواند در این ضمینه بصورت فعال ظاهر شود و تا زمانیکه این مهم انجام نشده ، بنده آمادگی دارم تا مشخصات کلیه افراد اشاره شده را جمع اوری و گزینه های مناسب را به ارسال کنندگان مشخصات معرفی نمایم در ضمن در بحث فامیل با توجه به گستردگی آن از فامیل های نسبی فراتر رفته بنابراین تمام وابستگان نزدیک آقایانی که وصلت با دختر فامیل و یا دخترانی که وصلت با آقایان غیر فامیل گرفته اند و حتی دوستان و آشنایانی که تمایل به وصلت با جوانان فامیل را دارند و به اصطلاح خوبها جذب کننده خوبها را جذب میکنند ، نیز مشمول طرح ازدواج فامیلی میباشند که از همگی این عزیزان و یا فرزندان آنان درخواست میشود تا مشخصات جوانان خود را اعم از فردی ، اجتماعی ، شغلی و غیره به ایمیل اینجانب به نشانی malban90@yahoo.com و یا parakcart@post.ir ارسال نمایند ارادتمند سید فخرالدین قیری زاده

    • عمو فخرالدین با این همه امکانات ارتباطی و شبکه های اجتماعی اینترنتی، ارتباط داشتن با افراد در سادات بسیار ساده است و فکر میکنم نیاز به جمع آوری اطلاعات نباشد

  • موضوع بسیار مهمی که در زندگی هر فرد پیش میاد ازدواج است که تا آخر عمر همراه و دنبالشه و چه بسا یک انتخاب اشتباه این زندگی را به بن بست بکشه و یک انتخاب درست زمینه ساز خوشبختی باشه اما نظرات همه با هم متفاوته قبلا ازدواج های فامیلی زیاد بود و خدارو شکر موفق اما با نظر سپهر عزیز موافقم الان با تغییر خیلی از نگرش ها و افکار دیگه اون ملاحظات فامیلی کنار گذاشته شده و توقعات و تشریفات بالا رفته و به قول سپهر پس بهتره با غریبها سنگامونو وا بکنیم تا چشم تو چشم فامیل باشیم امیدوارم همه ی جوانان عزیز فامیلمون خوشبخت و عاقبت به خیر بشن مثل ما (:

  • به هر حال این هم امکاناتی است و هیچکس نمیتواند ادعا کند که با یک فامیل یکهزار نفری همه را میشناسد و یا با هر وسیله ارتباطی قادر به شناخت خواهد بود در کشور چین پارکی به همین خاطر درست شده پدر و مادرهای چینی آنجا جمع میشوند و با نصب مشخصات جوانان خود در محل های تعیین شده شناخت اولیه خصوصا سن – وضعیت شغلی ، اجتماعی ، ملیت ، شهر زادگاه و شهر اصلیت پدر و مادرشان را درج میکنند تا اگر شخصی با مشخصات اولیه پیدا شد مقدمه ای برای شناخت بیشتر از طریق وسایل ارتباط جمعی و یا شخصی باشد و میگویند با توجه به مشغله زیاد جوانانمان فرصت اینکه آنها بروند و با تک تک جنس مخالف ارتباط پیدا کنند وجود ندارد مگر برای افرادی که درس و زندگی را در زمان تلاش ، کنار گذاشته و در زمان نوجوانی و جوانی که تلاش برای کسب علم و مدارج بالای تحصیلی جایگاه دارد به جای آن و در پی آن شغل از دست دادن شغل مناسب به اصطلاح ز جیب پدرو مادر بخورند و ارتباطات خیابانی با جوانان آنچنانی داشته باشند که این فقط برای خوشگذرانی بوده و ارزشی هم برای زندگی ندارند و حتی همان پسران خوشگذران هم در زمان ازدواج هیچکدام تمایل به ازدواج با دخترانی که باهاشون ارتباط داشته اند نخواهند داشت . این مسئله برای دختران اهمیت بیشتری دارد چرا که به هر حال دختر در شرایط فعلی جامعه ما حتی اگر بهترین موقعیت و یا بالاترین مدارج علمی را داشته باشد برای ازدواج باید حتما پسری پیدا بشود و به اصطلاح به خواستگاریش بروند و خودش نمیتواند به خواستگاری پسری برود و اگر چند مورد را از طریق ارتباطات هم امتحان کند به عنوان دختر آنچنانی هیچکس تمایل به ازدواج را با آن نخواهد داشت و سن دختر هم از 25 الی 30 که بالا رفت زمانی هم برای ازدواج و بچه دار شدن هم لازم است که معظل را بیشتر میکند . در واقع درج مشخصات فقط برای پسرانی است که قصد ازدواج دارند و مشغله زندگی باعث شده که فرصت شناخت را پیدا نکنند حال که به سن ازدواج رسیده اند از بین مشخصات جمع آوری شده چند دختر فامیل یکی را بعد از شناختهای بیشتر انتخاب کرده و مقدمات سالم برای ازدواج ایجاد میشود . لزومی هم ندارد تا همه بدانند چه افرادی مشخصات ارسال کرده اند و یا ارسال مشخصات به منزله تمایل به ازدواج باشد و به اصطلاح فقط یک بانک اطلاعاتی از کلیه جوانان است و اطمینان داشته باشند که مشخصات بصورت محرمانه ، فقط برای اعلام به پسرانی که آمادگی برای ازدواج دارند کاربرد خواهد شد . این اعلام دختران و پسران آماده ازدواج در روزگاران قدیم هم که دختران کمتر بیرون میامدند تا دیده شوند توسط افراد خیری انجام میشده و موفقیت آمیز بوده است و کمتر با معظل پیر دختری مواجه بودیم حال که طبق اعلام رسمی تعداد دختران مجرد دو و در بعضی از بررسی ها پنج برابر پسران مجرد شده اند اگر برای آن چاره ایی اندیشیده نشود معظل پیردختری بیشتر شده و بسیاری از دختران از موهبت ازدواج و همچنین نعمت مادر شدن محروم خواهند شد .

  • مقوله ازدواح بی شک مهمترین بخش و تصمیم در زندگی هر فرد می باشد که مبنای بسیاری از لذتها و یا مشکلات آینده می شود که تا پایان عمر فرد با وی خواهند بود. نحوه انتخاب همسر در هر زمان و هر نسلی بنا بر طرز فکر و فرهنگ آن زمان تفاوتهای چشمگیری با زمان و یا نسلهای پیشین خود کرده است در این عصر ارتباطات ( که ما ناگزیر به زندگی در آن هستیم) طبعا مقوله ازدواج تابعی از شرایطی که این عصر همراه خود آورده می باشد. به عقیده من جامعه و فرهنگی امکان بقا خواهد داشت که خود را برای زندگی در شرایط جدید آماده کند. این مهم از طریق شناخت همه جنبه های این عصر جدید و برآورد همه مزیت ها و مخاطرات آن است. اصرار بر ادامه به شیوه های قبلی اگر نه در همه موارد بلکه در بسیاری موارد محکوم به شکست است. چه خوب است که خود و جوانان عزیز و پاک و شایسته فامیل را برای زندگی در این عصر جدید آگاه و آماده کنیم تا از بزرگترین موهبت این عصر یعنی تعامل فرهنگها بهره مند شویم تا هم فرهنگ غنی خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم جنبه های مثبت سایر فرهنگها را یاد بگیریم و به نسلهای بعد آموزش بدهیم. ازدواج فامیلی در اعصار پیشین که امکان شناخت سایر فرهنگها و اقوام نبود تصمیم بجا و درستی بود ولی اکنون که این امکان بزرگ برای ما فراهم شده میتوان و باید با تعامل و شناخت سایر فرهنگها فرهنگ خود را غنی تر کرده و تجارب – رسوم و عقاید مفید سایر فرهنگها را یاد گرفت تا نسلهای آینده سادات قیری فرهنگی به مراتب بهتر و غنی تر از ما داشته باشند.
    البته این راه جدید باید با کسب آگاهی – دانش و با جشمانی باز پیموده شود تا نتیجه مطلوب را بهمراه داشته باشد. که اگر اینگونه نباشد نتیجه ای جز شکست و یا یک عمر زندگی تلخ پیش رو نخواهد بود.

  • نظرات تمام عزیزان مورد احترام اند. در ابن زمینه باید خاطر نشان شوم که هر آدمی در این دنیا یک نظر و ایده دارد که شاید با تمامی نظرات دیگر کاملا فرق داشته باشه.. مقوله ی ازدواج تصمیمی است مشکل و قابل بحث . توجه داشتن به اینکه ازدواج های فامیل و هم چنین غریب با مشکلاتی مواجه شده اند که متاسفانه به تمام شدن غم انگیز آن ازدواج ختم شده پس نظرم اینه که فرق نمیکنه غریب یا فامیل باید کسی را پیدا کرد که با در نظر داشتن تمام تفاوت های بین دختر و پسر درک متقابل وجود داشته باشه. با ارزوی خوشبختی برای تمامی دختر و پسران سادات قیری

  • روزبه جان عزیز وشروین جان که نمونه بارز یک ازدواج موفق غیر فامیلی می باشد و همچنین سایرعزیزان شرکت کننده در بحث فکر کنم کمی فاصله گرفتیم از موضوع اصلی لذا بدینوسیله توضیحات بیشتری را برای روشن کردن اذهان میدهم
    1- صخبت آقای علیرضاخان ازدواج فامیلی بود که بنده هر چند که ازدواج فامیلی موفقی را دارم ولی نظرم مخالف ایشان بود عرض کردم که گسترش فامیل به سمتی است که میبایست خانواده افرادی که با فامیل وصلت کردند هم به این جمع اضافه شوند و حتی افراد غریبی که هنوز وصلتی از سوی خانواده آنها صورت نگرفته تا فامیل شوند و لیکن تمایل به ازدواج با فامیل ما را دارند را نیز بایستی به مجموعه خود بیافزائیم و بنابراین هیچ محدودیتی در امر ازدواج اعم از فامیل و غریب وجود نخواهد داشت .
    2- یکی از معظلات ازدواج که مشکلات بسیاری را به دنبال داشته ، بحث شناخت اولیه بود و با توجه به اینکه در عصر جدید انفجار اطلاعاتی زندگی میکنیم ، پیشنهاد بنده این بود که یک بانک اطلاعاتی از کلیه دختران و پسران بالای 20 سال تهیه شود تا اگر کسی قصد ازدواج داشت و مشغله کاری و یا سایر محدودیتها باعث شده که هنوز انتخابی نداشته از بین افراد واجد شرایط چند گزینه را انتخاب و به ترتیب با هر کدامشان ارتباط برقرار کند تا پس از شناخت بیشتر از یکدیگر انشالله منجر به ازدواج شود که متاسفانه این بانک اطلاعاتی وجود ندارد و سایت سادات قیری میتواند در این زمینه فعال شود و تا مادامیکه فعال نشده اینجانب وظیفه این مهم را که فقط دردسر برای فرد دارد بعهده گرفتم البته تاکنون بیش از 20 نفر اطلاعات برای بنده فرستاده اند و به نوعی کار شروع شده است حال کسی دوست داشته باشد از این امکانات استفاده کند یا نه
    3- در بحث قدیمی ها هم عرض شد آنموقع که هیچ وسیله ارتباطی نبود تعدادی از خیرین که بیشتر خانم ها بودند این کار را انجام میدادند که با امکانات ضعیف آنموقع یعنی سرک کشیدن به خانه ها و گوش دادن صحبتها در حمام و کوچه و بازار به نوعی از وجود دختر و پسران در سن ازدواج خانواده ها با خبر می شدند لیکن حال که در عصر جدید زندگی میکنیم لازم است تا با انواع وسایل ارتباطی مدرن این شناختهای اولیه به اشخاصی که تمایل به ازدواج با بهترین ها را دارند که فامیل بزرگ ما اعم از نسبی و سببی و یا فامسل آینده از اشخاص باصلاحیت کم ندارد و تا کنون هم با وصلتهای موفق فامیلی گسترش زیادی را داشته ایم و به نوعی خوبان ، خوبها را جذب میکنند ،این امر محقق شود .
    در پایان مشکلات مربوط به ازدواج جوانان خصوصا اقتصادی بسیار زیاد است که ما قرار نبود همه مشکلات را بازگو یا راه حل بدهیم اما این موضوع مهم که از دست ما برمی آید را عنوان کردیم .

  • با احترام به نظرات همه دوستان
    من فکر میکنم که مهمترین چیز در انتخاب همسر اینه که یک همسفر خوب در مسیرزندگی باشه کسی که در زمان جوانی ، پیری ، ناتوانی و کلیه مسایل و بالا پایینهای زندگی با شما همراه باشه وهمیشه این احساس را در شما زنده کنه که او بهترین انتخاب شما بوده وهست ، حتی اگر دیگر در این دنیاوجود نداشته باشد. این همراه میتوانند فامیل ویا غریب باشد که در هردو صورت اگر انتخابی از روی شناخت اصولی ودرست باشدقطعا منتهی به یک ازدواج موفق خواهد شد.
    باآرزوی خوشبختی برای همه جوانان عزیز سادات قیری

  • ضمن تشکر از محبت شما. ما همچنان راه درازی در پیش داریم که مثال زده بشیم ولی میتوان شما و بسیاری دیگر از زوجهای فامیل را به عنوان یک نمونه موفق مثال قرار داد. نظر من هم صرفا در جواب سوال اصلی این بحث که چرا ازدواجهای فامیلی کم شده داده شد و به هیچ عنوان مخالف ازدواج فامیلی نیستم که خود نتیجه این نوع ازدواج هستم.
    اما در مورد ایجاد بانک اطلاعاتی نقدی دارم. پیرو نظر قبلی بنده باید بگویم که با توجه به قرار گرفتن در عصر اطلاعات دیگر نمیتوان داده ها را متمرکز کرد بلکه باید تا جایی که میتوان از این دریای اطلاعات استفاده کرد و با بهره گیری از تجارب بزرگان و مشورت آنان و علم و دانش خود شخص از این دریا جواهر گرفت. بهتر است که زمان و تلاش خود را صرف جهت دهی و مشورت دادن به اذهان جوانان کنیم چرا که مسیر به میزان فراوان وجود دارد و نیازی به استفاده از مسیرهای پیشین نست.

  • آقای سیدفخرالدین قیری زاده:
    بی شک یکی ازاهداف تاسیس این سایت فامیلی بیان دیدگاههای اعضاء دررابطه با مسائل پیرامونی است ،که این مسائل خودناشی از اجتماعی است که درآن زندگی می کنیم ودربیان این دیدگاه ها هیچ محدودیتی وجودنداشته ونخواهدداشت وتنهاعقایدودیدگاه اشخاصی است که آنها رامطرح می نمایند.
    ولی به آگاهی شما وسایر اعضاء محترم می رسانیم که جمع آوری اطلاعات وتشکیل بانکی که شما عنوان نموده اید به هیچ وجه جزعی ازاهداف واساسنامه هیئت موسس سایت سادات قیری نبوده ونخواهدبود چراکه منزلت سایت ووابستگی آن به فامیل محترم قیری ونگرش به کل ازسوی موسسین ،بسیارباارزش ترازورود به مسائل اجرایی همچون موردی است که شما عنوان نموده اید.
    پروردگارشمارادرانجام این وظیفه وکارخیر توفیق عنایت فرماید.اینشاا…
    مدیریت سایت سادات قیری

  • با تشکر از گردانندگان سایت سادات قیری همانگونه که عرض شد تا فراهم شدن شرایط و پذیرش آن از سوی اعضای محترم این مسئولیت پردردسراما اساسی توسط اینجانب و با تعدادی از خیرین که رابطین هر یک از فامیل های نزدیک میباشند انجام خواهد شد و برای توسعه آن هم نیازمند تعدادبیشتر رابطین بین فامیل های نزدیک هر خانواده هستیم که بتوانند در این امر خداپسندانه مسولیت انتقال و جمع آوری اطلاعات مشمولین این طرح را بعهده بگیرند که میتوانند از طریق ایمیل های اعلام شده اعلام آمادگی بنمایند در نهایت اقدامات بعدی سایت سادات قیری در این خصوص هم که فعلا به لحاظ رعایت قوانین فاقد اقدام است ،را هم میگذاریم به نظر خواهی عموم اعضای محترم چرا که در نهایت نظر اعضای محترم موجب تغییر در اساسنامه و یا هر قانون اساسی دیگر که متولیانی به نمایندگی از آن مسولیت اطلاع رسانی و یا انتقال اخبار آن را بعهده دارند خواهد شد که متولیان محترم سایت سادات قیری هم از این قاعده مستثنی نیستند البته بنده هم تاکید دارم که همواره گردانندگان میبایست طبق قوانین و التزام به مفاد اساسنامه داشته باشند تا مصوباتی که با نظر عموم تصویب میشود کارایی لازم را داشته باشد.

  • منم با نظر دایی مهرداد و روزبه موافقم و به نظرم بهتره که خود جوانان دست به کار شوند و به قول روزبه به جای اینکه روشهای قدیمی را مدرنیته کنیم بهتره که به ما جوانان کمک کنید معیارهای درستی برای انتخاب شریک زندگی داشته باشیم و به اصطلاح ماهی گرفتن یادمان دهید!

Leave Your Comment

Skip to content